Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade samma bekymmer på min XC60.
Dock kollade jag och min personlige servicetekniker på det och konstaterade att slangen "klämdes" ihop när motorhuven stängdes. Kolla hur det ser ut på Era bilar. Slangen går ner precis vid gångjärnet. Lösningen blev en omdragning av slangen och utfallet blev betydligt mycket bättre. Dock inte som på min gamla V70....
Slezii du bör inte vara orolig, bilen har garanti och de får byta det som behövs till felet är åtgärdat...upp till 3 gånger för samma fel enligt konsumentköpslagen...den är klar på den punkten...men vi hoppas självklart att du slipper blanda in konsumentköpslagen.
Nu var bilen på verkstad igen,för det gick inte att tvätta rutan,de har kollat tanken så det inte var något skräp i,allt är bytt nu,och när de var klara så hittar jag ett märke på slangen där gångjärnen till motorhuven är.Mekanikern kollar och aldeles riktigt,slangen kläms när huven stängs så de ändrar slangen och nu sprutar det tom på taket ner bilen står stilla.Har inte hunit testa på motorvägen ännu,men jag är övertygad på att det är mycket bättre.Så har ni problem med spolaren så dra slangen på andra sidan gångjärnet så blir det bra
Mvh Slezii
stoffe9 skrev:Hade samma bekymmer på min XC60.
Dock kollade jag och min personlige servicetekniker på det och konstaterade att slangen "klämdes" ihop när motorhuven stängdes. Kolla hur det ser ut på Era bilar. Slangen går ner precis vid gångjärnet. Lösningen blev en omdragning av slangen och utfallet blev betydligt mycket bättre. Dock inte som på min gamla V70....
Har exakt samma problem med min XC60. Strålen når inte ens halvvägs upp på vindrutan. Får be teknikern kolla om det när dom ändå smäller dit ett drag nästa vecka.
Användarvisningsbild
av CarMan
Slangen vig gångjärnet ska dras på andra sidan. förhoppningsvis jälper detta.
nån som kan bekräfta eller demnetera att denna åtgärd är lösningen?
av Slezii
Nu är jag riktig besviken.Har provat spolningen i motorvägsfart(120) och även om det är bättre än innan så spolar den upp till ca 1/3 av rutan.Det är alltså ingen spolarvätska i den höjden där jag tittar ut. Kan ni vara snälla och prova i era bilar att spola i 120 km/h och se hur långt upp på rutan vätskan kommer
Tack,Slezii
Det är löjligt, men spolningen når inte upp i motorvägsfart. Jag har påpekat detta, att vindrutespolningen har prostataproblem. Svaret blev att "alla bilar är likadana - inget fel".

Det verkar vara en konstruktionsmiss helt enkelt.

Har ni som bytt placering på spolarslangen märkt någon förbättring?
Men om det är konstruktions fel så borde fler känna till det?eller?
Och är det bara att acceptera att man inte kan tvätta rutan på en Volvo från 2007? (det var ju inga problem på Amazonens tid).Sedan att det uppstår bara i motorvägsfart är inget lugnande för mig eftersom jag kör till jobbet varje dag på just motorväg
Har inte koll på min V70II men VW Caddyn jag också kör spejar bara längst ner på rutan vid landsvägsfart typ 80-90 så det är inget unikt volvofel.
Tilläggas att vid låg fart funkar den perfekt.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]