Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Seb
Hej

Jag köpte i somras en s60 -01 som gått ca 8000 mil, med all tänkbar utrustning, en riktig pärla skulle jag vilja säga och den är i perfekt skick.
Dock har det upptått en lite småirriterande fel. När jag ska åka nånstans och motorn är kall (när det är minusgrader ute) så dör motorn ibland vid inbromsningar, inte ofta men kanske 1 gång på 10. Jag har även märkt att även när den är varm så dippar varvräknaren betänkligt vid inbromsningar.......
Är det någon som har haft liknande problem och vet vad man ska göra för att bli av med det?
Kan nämna att den stannar oftare (känns det som iaf) när man har stolarna på full värme och bakrutevärmare påslagen... kan oxå nämna att jag bytt luftmängdmätare men det borde inte ha nått med det att göra då den stannade även innan.

tacksam om någon har nått dundertips på vad jag ska göra.
Användarvisningsbild
av CarMan
är det en turbo så skulle jag kolla vevhusventelationen, den kanske fryser för dig.
är den servad som den ska?
av Seb
nix, ingen turbo (tyvärr).... vanliga 170 hästars och den är fullservad....

kan tillägga att det inte finns några felkoder heller då jag ganska nyligen var på verkstaden där de konstaterade att luftmängmätaren var trasig.... den har jag dock bytt till en nyare modell..
Senast redigerad av 1 Seb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av _Rick_
har P2 bilarna en backventil vid bromsservot? Annars kan det vara den backventilen som är kass. Iom att det sker vid hårda inbromsningar.
Användarvisningsbild
av greeeken
Inte sa han väll vid hårda inbromsingar.
Kanske man ska uppgradera programvaran i bilen??
Att varvräknaren sjunker ner är no som det ska vara, ok kanske inte fööör mkt då
av Seb
nej, det är inte vid hårda inbromsningar utan normala när man åker fram mot en korsning eller liknande.....
av andezon
Låter som om ETM:et är sönder!
av Seb
oki.... har kollat runt lite på de olika forumena o sett nån annan som haft samma problem... de har då gjort rent i spjällhuset.... är det något som en novis kan klara o är det nån som kan förklara hur man ska göra isf?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har oxå märkt av fenomenet att motorvarven sjunker till typ 600 vid inbromsning, då man belastar elsystemet. Dvs. helljus (inkl. 3x100w extraljus) och hög kupéfläkt. Men min motor har aldrig stannat pga. av detta.

/Henrik
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]