Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Tjen

Är så att jag har fått för mig att det finns så kallade auto el-hiss kanppar till 740 alltså en knapp som gör att rutan går ner automatiskt istället för att man behöver hålla nere knappen.
Är det så att dessa finns eller har jag bara drömt?
Känns lite dumt att leta efter dom om du inte finns :-DD

Om dom finns så vore info om vilken modell dom sitter på bra.

Mvh/F
Hej!

Jag hade det min 740 GLT –90 exportmodel med 940 front, originalmonterad.
Ett kort tryck så gick den ner helt eller hålla ner knappen till rätt höjd och släppa den, rutan stanna på önskad höjd.
Nu är jag inte säker, men det borde vara ett relä som övervakade det hela och inte knappen.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av emwtur
skulle faktiskt tro att "inteligänsen" sitter i motorn :-)
den vet ju när rutan är nere - men som sagt - vet , det gör jag INTE !

/emwtur
F_Klaesson skrev:Vart sitter detta relä? Ersätts det som redan finns eller kopplas det på knappen.
Borde ju inte vara så dyrt att köpa ett om det bara är reläet?
sitter inget sånt relä "original" på din bil...utan det får man eftermontera/koppla.
Har för mig att 850:n har denna funktion, så man kan ta relät därifrån...
Hej!

Har tittat lite på hur det är kopplat.
Symbol i el-schemat visar en annan knapp för den funktionen du söker men om den är annorlunda mot den du nu har vet jag inte. Det är fler kablar till knappen (två till) om man har detta relä som du saknar.
Du måste nog ha ett schema över en sådan koppling för att få det att fungera.
Vilket schema som passar dig bäst, kanske någon på Forumet vet. De schemor som jag har titta på var till 740/940 –90 och 960 –96 för att kunna jämföra med. Motorerna har endast två anslutningskablar i bägge fallen vad jag kan se.
Fick aldrig tag på rätt schema till den bilen 740 –90 exportmodell som jag hade.
Det var en ägare för mig och bilen var inhandlad i Stockholm. Därefter ett på år i Belgien innan den återkom till Stockholm

Lennart 960
Någon av er som har volvo nummret på 'auto' knappen eller reläet? Vart ner hos den lokala volvo handlaren och tänkte jag skulle kolla vad som ingick i 'satsen' men de hittade ingen info om den. Så är det någon vänlig själ som vet volvo nummret :roll:

Mvh/F
Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]