Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullbone
Sparkz skrev:Kolla felkoder på ABS och se om den klagar på samma sak.

Oljenivån är viktig i en automatlåda, låter inte alls bra att köra utan rör och sticka.
:-(O)

Jag (och frun) har ju inte kört utan dessa medvetet... Vi köpte bilen i höstas. Det var av en ren slump att det upptäcktes, verksta´n som bytte lambdasond tyckte att något saknades :oops:

Ska kolla ABS:en i eftermiddag när tanten kommit hem och efter att jag åkt ner till jobbet å lånat en lastbil för å köra hem vårt nya förråd som inte riktigt får plats på en släpvagn... :mrgreen: Tur att man jobbar på ett åkeri!!! :D

Passar nog på att kolla lite andra system oxå när jag ändå är där å pillar... ;-//

Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
av bullbone
Upptäckte precis att på vår 91:a så finns det bara två aktiva system att felsöka: Automatlådan och bränslesystemet! Det var tydligen från 1992 som det gick att söka på fler. :-(O)

För att felsöka ABS:en måste man ha en multimeter tror jag att det stod...
Användarvisningsbild
av bullbone
Vet inte riktigt vad som hänt, men sedan jag felsökt både bränslesystemet och automaten (och nollat alla felkoder), så går bilen helt normalt igen. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
När (om) felet återkommer får du väl göra detsamma... :wink:
Användarvisningsbild
av bullbone
Har även en tendens att bränna säkring nr 27 (shiftlock/lights) i samband med att orangea pilen börjar blinka... :(
Användarvisningsbild
av bullbone
Jippi! Nu har jag fått en ny felkod! 3-1-3 FAulty signal from gear position sensor... Nåt tips? Vart sitter sensorn?
Har ej kollat elkontakt på vänster sida av lådan... Men de andra felkoderna jag fick tidigare har inte återkommit...
Användarvisningsbild
av bullbone
Claes74 skrev:låter som växelväljaren.
Är det typ någon sensor (optiskt öga) som är kass/glapp/skitig?
Vart sitter den isf?
Användarvisningsbild
av Claes74
väwelväljarspaken, den som du lägger i D när du skall åka.

det är väl som sparkz skrev tidigare, den sitter ju oxå i bullseye med tanke på diverse drive in spill.

Claes-+
Användarvisningsbild
av bullbone
Claes74 skrev:väwelväljarspaken, den som du lägger i D när du skall åka.

det är väl som sparkz skrev tidigare, den sitter ju oxå i bullseye med tanke på diverse drive in spill.

Claes-+
Jag förstod att det var själva spaken som menades, men sitter det inte någon sensor lite längre ner på spaken som kan vara skit? Under all panel...
Om det var oljestickan som menades så har det alltid funnits en... Tänkte om det var det du menade med det som sparkz skrev?
emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]