Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jadakizz
hej

har det där typiska felet med volvo när fläktremen hela tiden ilar och tjuter som fan...har testat att spänna och lossa remen för att se om det slutar tjuta och ila men icke, nu har jag slut på batteriet också bara för det :D

nån annan som har några tips på hur jag ska göra för att få bort det irriterande tjutet?
har en 745:a 88

tacksam för alla tips...
av jadakizz
ska iväg och köpa en imorn, tänkte mer på om man kunde få bort det på någe annat sätt ifall det fortfarande e kvar efter man bytt rem...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Köper du en ny rem och spänner den lagom hårt så bör det bli tyst om det inte är något som går extremt tungt.
En rem som slirat ett tag är istort sett ingen ide att spänna om, bättre då att införskaffa en ny då det inte är så mycket pengar det handlar om.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Fluffen skrev:Köper du en ny rem och spänner den lagom hårt så bör det bli tyst om det inte är något som går extremt tungt.
En rem som slirat ett tag är istort sett ingen ide att spänna om, bättre då att införskaffa en ny då det inte är så mycket pengar det handlar om.
Kan informera dig om att bägge 2 remmarna kostade mig på volvo 210 svenska pesetas så det är rätt överkomligt.. annars kan du med motorn på tomgång hålla ett stearinljus mot remmens "kuggar" om man nu är så snål så att man inte har 210 pesetas. Det dämpar av egen erfarenhet :)
Användarvisningsbild
av MoteX740
Stearin blir väll halt ? då slirar den väll om inte ännu mer bara att det inte hörs? ?:-/

Ja menar man vallar ju skidor med stearin för att det ska GLIDA bra, men det är väll inge bra om remmen Glider ? :mrgreen:

Sen har du ju stearin på remmhjul och allt som måste göras rent när nya remmen kommer, låter bara som en massa onödigt arbete, Nej inget jag hade testat tyvär
Användarvisningsbild
av eccy243
Värt att säga är att om remskivorna är så slitna att remmen bottnar så hjälper inte ny rem, eller att spänna den. Då funkar det bara med ny remskiva.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
MoteX740 skrev:Stearin blir väll halt ? då slirar den väll om inte ännu mer bara att det inte hörs? ?:-/

Ja menar man vallar ju skidor med stearin för att det ska GLIDA bra, men det är väll inge bra om remmen Glider ? :mrgreen:

Sen har du ju stearin på remmhjul och allt som måste göras rent när nya remmen kommer, låter bara som en massa onödigt arbete, Nej inget jag hade testat tyvär
Jo man kan ju tycka det men slirade inte på min nissan iaf xD
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]