Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Craile
Amli skrev:
Tflex skrev: Landsväg ligger jag på 0,85 vilket jag tycker är ok.
Vid stadskörning 1,3. Däremot så har förbrukning sänkts lite med tiden, då den i början låg på 1,5.
Automaten gör säkert sitt vad gäller bränsleförbrukningen.
Dessa siffror avser när du tankar bensin förmodar jag... Hur ser det ut när du tankar etanol?

Kan inte tänka mig att dom siffrorna är med bensin eller???
Då är den ju sjukt dyr i drift!
Måste ju vara på Etanol eller???
Det är knappast etanol. 0,85 etanol = 0,65 bensin. (om etanol drar 30% mer) Det drar knappast en 2.5(F)T automat på landsväg.
Stadskörning 1,3 l på etanol = 1l bensin. Heller knappast troligt med samma törstiga automat.
Efter 180 mil har jag en medelförbrukning på 1,0l/mil. Av dessa är ca 110 mil motorväg (130 knyck) 50 mil landsväg och resten stadskörning.....med bensin alltså, och med manuell låda. Visst bilen är ny, förbrukningen kanske sjunker lite så småningom, men ja den är på gränsen till sjukt dyr i drift, men vad gör man inte för att få ha en så underbar bil :=)
Skulle 1,3l/mil i stadskörning vara så mycket!?

Jag kollade på MB:s sida. En E230(204hk) Kombi skulle enligt MB dra 13,9–14,1 i stadstrafik med deras moderna 7G-Tronic automat. Det är stora bilar vi pratar om. Då drar dom inte 0,7l/mil i stadskörning......
av Mrks
halmstaden skrev:Det är knappast etanol. 0,85 etanol = 0,65 bensin. (om etanol drar 30% mer) Det drar knappast en 2.5(F)T automat på landsväg.
Stadskörning 1,3 l på etanol = 1l bensin. Heller knappast troligt med samma törstiga automat.

Jag ligger på 0,8-1 liter /milen med bensin och 1,1- 1,3 liter /milen med etanol.
Jag har automat, och kör inte sjukt bränslesnålt. dvs för det mesta 20-30 över hastighetsbegr.

0,8 och 1.1 är på landsväg 1-1,3 är stadskörning.

För mig är det alltså mycket troligt med tanke på min egna erfarenhet.

Självklart kan man höja denna förbrukning hur mycket som helst beroende på hur man kör.
av Tflex
Craile skrev:
Amli skrev:
Tflex skrev: Landsväg ligger jag på 0,85 vilket jag tycker är ok.
Vid stadskörning 1,3. Däremot så har förbrukning sänkts lite med tiden, då den i början låg på 1,5.
Automaten gör säkert sitt vad gäller bränsleförbrukningen.
Dessa siffror avser när du tankar bensin förmodar jag... Hur ser det ut när du tankar etanol?

Kan inte tänka mig att dom siffrorna är med bensin eller???
Då är den ju sjukt dyr i drift!
Måste ju vara på Etanol eller???
Sjukt dyr i drift låter lite överdrivet. Provkörde som sagt en 2,0F innan jag bestämde mig. Den kändes alldeles för slö. Jag anser att det ska vara roligt att köra. Värt att nämna är att jag gasar på ganska mycket. Hade det varit så att jag var ute efter att räkna kronor och ören per mil, hade jag säkerligen valt något helt annat. Jag hade definitivt inte köpt en sprillans ny bil. Har svårt för alla diskussioner om förbrukning på nya bilar osv, har man en så ansträngd ekonomi är det väl bättre att kika på något begagnat ;)
av Lövet
Utan att gasa knappt alls ligger jag på 1,3 liter milen i pendling till och från jobbet. (70 väg med ett gäng rödljus på vägen)
Jag har visserligen fyrhjulsdrift också men kombinationen 2,5T och Automat drar mängder med bensin.
Ytterligare en tråd som nästan uteslutande handlar om förbrukningen... någon mer än jag förvånad?
Fast är den det enda att klaga på så verkar ju bilen rätt OK :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]