CarMan skrev:emwtur skrev:*pettson* skrev:
tja.. lagren i pumpen går inte ned sej först oftast, tätningarna går eller så.. skovelhjulet brukar släppa för dom dumdristiga.. varannat kamremsbyte ska pumpen bytas. Sen om den håller i 500.000 mil till i bästa fall är egentligen inte relevant. Stannar den eller om den skevar (vilket bägge har hänt) så är det topplocksmos.. Det är upp till var och en att ta risken.
Så rätt men ändå så fel ( av mig ) !
pumpbyte eller topplock och pump - lätt val !
/emwtur
hur ofta byter du servopump eller generator, bara för att inte råka ut för havri??? alldrig. viserligen är det gansa stort ras, om nu vatn pumpen totalhavererar, viket den inte alltid gör, när den havererar. men den har ju ungfär samma arbetsmiljö som övriga saker som drivs av hjälpremen, o dessa håller ju!
men somjag sa så är det väldigt olika på olika motorer, en K4M rasar nästan garanterat om man inte byter varje gång (kostar alltså nästan 10 papp att byta kamrem o vatten pump)
men volvos 5 cylindriga motorer har så bra vatten pump så den behö ver inte bytas varnnan gång, inte ens var tredje gång (oftas går den hela bilans livslängd)
Självklart är det samma sak vi pratar om. Du är grymt insatt i konstruktioner.
Generatorn är permanentsmord lagrad med dubbeltätade kullager. OM nåt stannar luktar det i värsta fall bränt och du får problem med strömförsörjningen.
Servopumpen är bussad OCH lagrad, smord med oljan dessutom som är i pumpen, stannar den så blir det trögt att styra o kan lukta bränt. Varken pump eller generator kan ställa till dyra problem. En mycket lysande jämförelse. Särskilt i jämförelsen mot vart vattenpumpen sitter och hur den drivs.
Att pumpen skulle vara nån guldföreteelse på volvos vitblockare är rent nonsens. Du kan själv i detta forum dessutom se att vattenpumpen separerat i en tråd. Har själv bytt ett 10tal ORGINALPUMPAR som separerat, även nån pirat. Även repat min beskärda del av tvärstannade pumpar (ett axelbrott till och med) och vidrigt läckande sådana i tjog, du är insatt i att vattnet passerar lagren för att rinna ut?. Det är bara synd att du nu försöker berätta för folk att INTE ställa sej på den säkra sidan. Raggar du ledsna kunder eller vad är det frågan om? :?:
Jag fattar helt o hållet att det kostar pengar att få saker och ting gjorda, men det kostar mindre med ett seriöst kamremsbyte än vad volvo tar för att byta ett komplett topplock. Att kasta ut ca 6.000 på bytet (byte alla rullar och rem) eller för närvarande 22.000 är ett jäkligt lätt val... tycker man det är dyrt tar man en billigare verkstad.