Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av samcan
HaloHej !

Min V70 D5 -04 , ger ifrån sig klonk ljud i framvagnen, vad skulle ni tippsa mig att kolla upp, har tittat på styrstagen och dom ser fräscha ut, låter inte när jag vickar på dom manuelt med handen, det ska tillägas att den klonkar bara ibbland, ser också att över motorfästet är trasigt "gummit har spruckit" , kan det bero på detta eller är det troligare att något annat är fel , så som gummringarna i fjäderskålarna ? , det konstiga är att offtast när den klonkar så är det vid gaspådrag samt inbromsning, och den gör inte det hela tiden, ibbland så klonkar det vid ojämn välglag. Vill ha tipps från er allihoppa, Mvh SAMCAN !!! :-)-)
Användarvisningsbild
av Xioz
Det klasiska är att överelagren till fjädringen har gett upp! Du kan lätt kolla detta via att uppna motorhuven hållhanden på lagret be nån vicka på bilen( gunga) sen känner du om det är glappt!
Användarvisningsbild
av samcan
Brainy skrev:
Forumsregler skrev:• Om du behöver hjälp med något så försök att skriva en relevant rubrik, så att man direkt kan se om man kan hjälpa till eller inte. Kom ihåg: För du ska få ett bra svar krävs det ju att du ställer en bra fråga =)

my bad, tack för du hjälppte mig ändra rubriken, skrev det som komm från hjärtat litte snabbt, hehe.
meckar Lasse skrev:Hej ! det kan vara splinesen på drivaxeln som behöver limmas om,eller stabilisatorstagen,men dom klonkar bara vid dålig väg.
nån som har en bild på dom här splinesen , jag skulle vilja se hur det ser ut ? :-O)
Jag hämtade min på verkstaden i dag efter att ha bytt övre motorfästet. Äntligen är den helt tyst. För några veckor sedan bytte de det s.k. momentstaget, som sitter undertill någonstans åt växellådan till (jag är ingen hemmaskruvare). Verkstan kallade det själva för undre motorfäste. På båda ställena var gummipackningarna bortskavda. Jag hade väntat onödigt länge, borde ha bytt övre motorfästet tidigare. När jag M-testade bilen när jag köpte den så sa han att det var vanligt på V70 (jag har en -01, 170h) att gummit spricker på övre motorfästet. Bilen har nu gått 18 700 mil. Efter att de bytt momentstaget så började det klonka än mer, antagligen blev det styvt där nere och då slog det nog i mer där uppe.

Förutom att det hördes ett klonk när jag startade bilen så, hördes det även när jag växlade på låga växlar samt vid gaspådrag. Det kostade 800 kr att byta övre motorfästet inkl. arbete (Mekonomen-verkstad).

Men klonk i framvagnen kan ju ha helt andra orsaker också. Lycka till!
läste inte noga allas texter men det du har problem med är just fjäderfästen som klonkar. jag kör en D5 03 och hade samma problem som du beskrev. la märke att de också är känsliga vid torr/våt väder så det klonkar just när det blir tex från torr till regn eller tvärtom. det är det första som du ska byta men om annat där är dålig så bytt det också för i alla fall allt ska ner... jag bytte mina fjädersäten och skulle byta också stötdämparna men även så här inga klonkar att höra....
:D
eltoro2 skrev:läste inte noga allas texter men det du har problem med är just fjäderfästen som klonkar. jag kör en D5 03 och hade samma problem som du beskrev. la märke att de också är känsliga vid torr/våt väder så det klonkar just när det blir tex från torr till regn eller tvärtom. det är det första som du ska byta men om annat där är dålig så bytt det också för i alla fall allt ska ner... jag bytte mina fjädersäten och skulle byta också stötdämparna men även så här inga klonkar att höra....
:D

Vad kostade dom här fjärderfästena ? , samt har du nån artikell nr på dom ?`, MVh !
sssträng skrev:Jag hämtade min på verkstaden i dag efter att ha bytt övre motorfästet. Äntligen är den helt tyst. För några veckor sedan bytte de det s.k. momentstaget, som sitter undertill någonstans åt växellådan till (jag är ingen hemmaskruvare). Verkstan kallade det själva för undre motorfäste. På båda ställena var gummipackningarna bortskavda. Jag hade väntat onödigt länge, borde ha bytt övre motorfästet tidigare. När jag M-testade bilen när jag köpte den så sa han att det var vanligt på V70 (jag har en -01, 170h) att gummit spricker på övre motorfästet. Bilen har nu gått 18 700 mil. Efter att de bytt momentstaget så började det klonka än mer, antagligen blev det styvt där nere och då slog det nog i mer där uppe.

Förutom att det hördes ett klonk när jag startade bilen så, hördes det även när jag växlade på låga växlar samt vid gaspådrag. Det kostade 800 kr att byta övre motorfästet inkl. arbete (Mekonomen-verkstad).

Men klonk i framvagnen kan ju ha helt andra orsaker också. Lycka till!

Tjena, jo motorfästet måste jag byta också troligtvis, ialafall den översta ser inte als bra ut, ska ta en titt på den där momentstaget också !! Har du möjligtvis artikell nr på dom här sakerna som är bytta, så slipper jag leta, går bara in i afärn o handlar ?, hehe MvH !!!

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]