I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av yzrider91
hej! nu har jag rivit hela motorn , och honat upp cylindrarna och då är det dags att beställa nya kolvringar.. såg att det fanns flera domensioner på dem.. har mätt upp cylindrarna, de är ungefär 88,8 mm överallt i alla loppen..

så min 1. fråga är, hur vet jag vilken (öd) dimension jag skall ta?
2.och hur stort kolvrings gap rekommenderas?
3.samt finns det någon kolvrings "sort" som rekomenderas?

motorn i fråga är en b20a 71-73 (8bult)

Mvh
Användarvisningsbild
av Hasse63
"8-bulltat" kom 1974 !

Originalborr är 88,91-88,92 på 74- block.
Kolvringsgap 0,40-0,55.
Kolvspel 0,01-0,03.

Kolvdiametern mäts vinkelrätt mot kolvtapshålet. På kolv märkt 71/4 2,5 mm från nedre kanten. På kolvar märkta 71/9 och 71/14 12 m från nedre kanten.
Fr.o.m årsmodell 1974 mäts kolvdiametern 7 mm från nedre kanten.

Så om du mäter om så får du säkert 88,9 med ett skjutmått.
Finns kolvringar med ett utag i för att undgå ev. vändkant. sen vilken märke som är bäst eller dåligt vet jag inte, därimot så ska du undvika Biltemas topplockspackning, Elring är original och säljs lite överallt.
av Vovlo_Henrik
Har bara ett tillägg av det som Hasse63 skrev och det är kolvringstyp, använd INTE expanderande ringar :!: De sliter hårt på blocket och motorn blir inte långlivad :( vet ej om dessa ringar finns att köpa längre men finns de så undvik dem, vanliga standard ringar ska det va :-)-) Bra märken har jag inte så stor koll på då de ringar jag köpt har haft samma kvalite oavsett märke :wink:
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]