Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag har en längre tid bråkat med bredbandsbolaget angående min uppkoppling.
jag betalar för 24, eller 12 till24 som dom kallar det. ringar man o frågar så säger dom att jag som saktast ska ha 12, vilket jag noga dubbellkola när jag tog dessa (hade nämligen problem innan, o vet att det är nått fel i backen nånstans)
Dom kunde leverera & jag fick ca 15, men vintertid går det så mycke fel på linan att hala systemet lägger av, går saktare än 1.

men om man ställer ner hastigheten så minskar felena o fatren går upp. så det snabbaste jag kan ha är 8, vilket blir 7 iverkligheten hemma hoss mig.
Genom att nätet ägs av Scanova, så kan inte bredbandsbolaget göra nått åt saken... Scanova anser att nätet uppfyller deras krav, vilket är telefonstandard.
Användarvisningsbild
av CarMan
hur mäter ni???
mätar nu UDP eller TCP ???
Användarvisningsbild
av CarMan
tpc är i min mening ontresant, så deta bara visar vad som skickas. allt som skickas men innehåller fel, skickas om, men det tar ju inte tcp hänsyn till.

i höstags när det var som sämst för mig så kunde jag har 12 i tcp, men 0,8 udp (det går alltså i snigelfart fast bredbandskollen visar bra fart)
Användarvisningsbild
av Claes74
iofs sant men har du en hög tcp så får du ju automatiskt en högre udp eftersom det går snabbare att skicka om.
Användarvisningsbild
av CarMan
inte om allt som skickas måste blir fel.

Jag har haft problem med att det går så sakta att det inte går att mäta hastigheten, innan den slår ifrån, går alltså saktare än upp ringt modem. ändå har jag 12 Mbit i mätningar med tcp

nu när det är nerställt så får jag 8Mbit på tcp & 7Mbit på UDP
det går alltså fortare när jag kör saktare.

detta är nått jag vill ha ordning på, men bredbandsbolaget påstår att Scanova inte vill... :-(O)
Användarvisningsbild
av vetten
Det är ju knappast bredbandet som man trimmar med den där löjliga länken från bredbandskollen http://www.bredbandskollen.se/guide/guide.php utan vad man gör är ju att befria datorn från en massa spywares o.dyl. och att man inte har bättre koll över sånt själv trodde jag i min enfald att åtminstone någon i familjen hade kunskap om. Den bandbredd som man får fram till routern är ju den högsta som leverantören kan få fram till dej och det är klart att om man har en massa skräp i datorn så är det ens eget/datorns fel och gör alltså datorn slö. Ett av dom bästa sätten att snabba upp datorn är ju att stänga av alla onödiga program som står och körs i bakgrunden vilket man lätt kan kolla med "Startup inspector" som finns att ladda ner från nätet som freeware, bara att Googla lite. Man behöver inte ha typ tio eller fler olika updatessprogram och annat trams stå och stjäla kraft från datorn, det ända automatiska startupprog. är ju i princip antiviruset förutom windows allra nödvändigaste för att allt ska funka mycket bättre, om man sen kör ett adawareprogram ibland samt gör en diskrens en gång/vecka så har du ju förbättrat datorns ork betydligt och om sen bredbandet verkar gå snabbare pga. detta så beror detta på datorn och inte leverantören. Själv kör jag ADSL från telia upp till 8 Mbit/sek och får aldrig mer än 6,2 Mbit/sek och detta beror på avståndet till telestationen. Kör adaware plus en diskrens i veckan och har 5 FEM prog som går i bakgrunden och mer behövs inte. :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har Telia 24/1(tror det ska vara 1 upp iallafall)

På BBK fick jag 16 ner och 2,3 upp. Detta efter att ha sagt upp telia digital-tv. Hade 8 mbit innan med "prova på" digital-tv och fick 6 ner. Efter att ha bytt till 24 fick jag ca 6-8 ner. Så jag sa upp digital-tvn direkt. Hoppade upp till 16 direkt sen! :D

Kan tillägga att jag kör Mac med OSX, så jag behöver inte bry mig om att hålla på och rensa datorn och sånt trams! 8) :D
Användarvisningsbild
av CarMan
det jag blir iriterad på är att jag på sommaren har 15 - 16 Mbit 0 på vintern liger jag på 7Mbit

jag har nånstans melan 1800 - 2500 meter till växeln (får alla möjliga olika svar imellan dessa, beroende på vem man pratar med)
av Amarace
vetten skrev:Det är ju knappast bredbandet som man trimmar med den där löjliga länken från bredbandskollen http://www.bredbandskollen.se/guide/guide.php utan vad man gör är ju att befria datorn från en massa spywares o.dyl. och att man inte har bättre koll över sånt själv trodde jag i min enfald att åtminstone någon i familjen hade kunskap om. Den bandbredd som man får fram till routern är ju den högsta som leverantören kan få fram till dej och det är klart att om man har en massa skräp i datorn så är det ens eget/datorns fel och gör alltså datorn slö. Ett av dom bästa sätten att snabba upp datorn är ju att stänga av alla onödiga program som står och körs i bakgrunden vilket man lätt kan kolla med "Startup inspector" som finns att ladda ner från nätet som freeware, bara att Googla lite. Man behöver inte ha typ tio eller fler olika updatessprogram och annat trams stå och stjäla kraft från datorn, det ända automatiska startupprog. är ju i princip antiviruset förutom windows allra nödvändigaste för att allt ska funka mycket bättre, om man sen kör ett adawareprogram ibland samt gör en diskrens en gång/vecka så har du ju förbättrat datorns ork betydligt och om sen bredbandet verkar gå snabbare pga. detta så beror detta på datorn och inte leverantören. Själv kör jag ADSL från telia upp till 8 Mbit/sek och får aldrig mer än 6,2 Mbit/sek och detta beror på avståndet till telestationen. Kör adaware plus en diskrens i veckan och har 5 FEM prog som går i bakgrunden och mer behövs inte. :-)-)
Nja, Bredbandskollen skulle ju knappast köra nåt Adaware/antispaywareprogram av nåt slag, har man koll vet man att det inte tar nån sekund att köra såna program

Utan det jag tror det gör är att ändra paketstorleken i förhållande till sin uppkoppling, alltså en optimering.

Så att den länken skulle vara löjlig håller jag inte alls med om.

Själv tycker jag att själv är bäste dräng :) Ha ett väl uppdaterat antivirus och en brandvägg samt ha allmän koll och inte klicka Ja på allt som dyker upp så klarar man sig från Spyware och Adware.

Och ska man kolla hastigheten med t.ex bredbandskollen så ska man ju koppla bort router och dylikt som man kan ha emellan, datorn direkt till uttag/modem/konverter samt se till att modemet inte har inbyggd router, bygla förbi den isåfall. Då får du en rättvis hastighet.

Sen finns ju annat som påverkar, ens egna nätverkskort, om man har det inställt på Halv/full duplex, 10/100/1000Mbit o.s.v. Ibland måste man ställa in sånt själv för att det ska fungera perfekt, automatiska inställningar är inte alltid det bästa.

Varierar hastigheten med ADSL sommar/vinter, DÅligt/bra väder, så har man garanterat dålig ledning från station till sitt eget uttag alternativt egna kopplingar som är dåliga. Dock garanterar inte Skanova inte mer än att det ska gå att använda för telefoni, så dom åtgärdar sällan fel om inte kabeln är direkt av el liknande. Oftast är det om det är luftledning någonstans på vägen man kan råka ut för såna fel.
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]