Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Ja,då var det dags att bytta spännrule på min D5-a,det var misljud i den när motorn var kall. Det som förvånar mig är att verkstads killen visste exakt vad problemet var,de bytte på flera D5-or som inte als har gått långt. Min S80 är en 2007 och har gått 5270 mil.Jag kan ha fel,men jag trode att en Volvo skall hålla lite längre än 5000 mil innan man får bytta delar på den.Vil gärna höra andras åsikter om det. (skall kanske tilläga att bytte av spännrule ingår i 6000 mils service)
Mvh Slezii
Vilken spännrulle är det frågan om?

Gäller det kamremmen?

Om du måste byta den efter bara 5000 mil är det definitivt fel på lagret från början. Detta tillhör inte det normala. Har aldrig hört talas om detta tidigare så du måste ha haft otur.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av CarMan
fördelen med att serva på en volvo verksta är att man får "kanpanjer" & annat bytt m.m. (inside info)
man får mycke gratis runt i kring.

din spänrule har visatsig ha att febrikationsfel, så den byts. men den nya man monterar håller längre!

gjorde i veckan en service på en importerad 02:as V70N han fick kostnadsfritt en ny motor fläckt monterad, helt utan att beställa jobbet...
av Mr T
Spännrullebyte är just en sk kampanj. Jag bytte på min vid 2500 mil.

Det får väl räknas som barnsjukdom?

Tur i oturen så tjöt sirenen till larmet när serviceteknikern skulle köra in bilen, detta trots att larmet inte larmade. Det stod mao inget i displayen, blinkerserna blinkade inte osv. Det var fördmoligen ett överslag i sirenen. Den har gjort det någon gång innan men jag har då trott att det varit sensorn inne i bilen som strulat. Det var det alltså inte.

Byte av siren är mig veterligen ingen kampanj men han kände till det problemet också.

Vi kanske skulle skapa en tråd med alla kampanjer i?

MVH

//Mr T
av Slezii
Det var klantigt av mig att inte skriva vilken spännrule.Men det är rullen som spänner generator remmen. Och det blir inte fel på själva lagret utan på den stora fjädern som spänner hela paketet.Fjädern rostar och det är den som gnislar(enligt min mekaniker).Jag har okså fått det på garantin,så jag snakar inte något kostnad,men jag bara tycker att det är inte rätt att en bil för nästan en halvmilion kr skall börja krongla vid 5000 mil.
Sedan så är det så att den är inte jättesvår att byta,men det krevs 3 man till det(tre mekaniker som satte ditt en generatorrem)
CarMan skrev:fördelen med att serva på en volvo verksta är att man får "kanpanjer" & annat bytt m.m. (inside info)

din spänrule har visatsig ha att febrikationsfel, så den byts. men den nya man monterar håller längre!

gjorde i veckan en service på en importerad 02:as V70N han fick kostnadsfritt en ny motor fläckt monterad, helt utan att beställa jobbet...
Så då kan man åka till volvo och göra en (1) service och få delar bytta på en kampanj även om man inte brukar serva på volvo annars då eller? Isåfall hur kollar dom vad som ska bytas på en kampanj och hur kan jag som kund få reda på vad som kan behöva bytas på bilen kanske finns någonting som behöver uppgraderas eller någon justering mm mm som behöver göras men dom som inte brukar serva på volvo kanske missar en massa viktiga saker som kan behöva göras. Bilen jag har är fullservad på volvo (Bilia) men jag har gjort dom två sista servicarna på en kompis bilverkstad....
Användarvisningsbild
av CarMan
WilkThomas skrev:
CarMan skrev:fördelen med att serva på en volvo verksta är att man får "kanpanjer" & annat bytt m.m. (inside info)

Så då kan man åka till volvo och göra en (1) service och få delar bytta på en kampanj även om man inte brukar serva på volvo annars då eller? Isåfall hur kollar dom vad som ska bytas på en kampanj och hur kan jag som kund få reda på vad som kan behöva bytas på bilen kanske finns någonting som behöver uppgraderas eller någon justering mm mm som behöver göras men dom som inte brukar serva på volvo kanske missar en massa viktiga saker som kan behöva göras. Bilen jag har är fullservad på volvo (Bilia) men jag har gjort dom två sista servicarna på en kompis bilverkstad....
olika kampanjer har olika krav, just denna har inget stopp datum, utan ska bytas på alla bilar.
andra kanpaljer har stopp datum, så då måste man komma inom den tiden.
en del kanpanjer får kunder brev om, andra tar man vid första bästa verkstadsbesök.
sen fins det "kanpanjer" som inte komer upp, såna som åtgärdas gratsi, efter garanti tiden om kunden har ett vist problem (kräver att kunden själv klagar på detta) m.m.
kort sagt så tjänar man i längden på att serva på en verksta som är uppkoplad mot volvos datasystem...
av LJN
-Det här fabrikationsfelet på spännrullen, avser det alla D5 aggregat dvs. även dom till V50?

Och är det begränsat till årsmodell 2007 eller finns det också på 2008:orna?
CarMan skrev:
WilkThomas skrev:

olika kampanjer har olika krav, just denna har inget stopp datum, utan ska bytas på alla bilar.
andra kanpaljer har stopp datum, så då måste man komma inom den tiden.
en del kanpanjer får kunder brev om, andra tar man vid första bästa verkstadsbesök.
sen fins det "kanpanjer" som inte komer upp, såna som åtgärdas gratsi, efter garanti tiden om kunden har ett vist problem (kräver att kunden själv klagar på detta) m.m.
kort sagt så tjänar man i längden på att serva på en verksta som är uppkoplad mot volvos datasystem...
Så om jag lämnar in min bil på volvo för en service stoppar dom alltid in kabeln i bilen och kollar om det är kampanjer som ska göras som tex motor fläkten du nämnde? Hur kan jag som kund fåredapå att det finns kampanjer som ska göras om det inte alltid skickas ut en service kallelse? Anledningen att jag undrar är givetvis att det vore surt att byta något som gårsönder tex mellan servicarna ( tex motor fläkten) och så visardet sig att det endå ska bytas när man sedan lämnarin bilen på service nästa gång! :-O)
av Offliner
Hej, her et lille indlæg fra Danmark. Jeg kører Taxi i en V70II D5aut, og i Danmark har der været flere eksempler på at remstrammeren(spännrullen), kan "sætte" sig grundet korrosion mellem fjederlagene i spændefjederen, sker dette mister den sin spændefunktion, den kan ikke holde v-remmen stram, og så kører remmen af remhjulene, og er du så rigtig uheldig, ryger v-remmen ind i tandremmen, og så har vi balladen. Jeg har kendskab til mindst 2 Taxier som har fået en ny motor på volvos regning efter dette.... Jeg har fået skiftet spännrullen for hver 2000 mil på volvos regning, mener at intervallet er sat op til 4000 mil nu....
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]