Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ja vid omkörningar kan jag hålla emd om att det tar UPP TILL 1 Sek extra att köra om, förutsatt att du bara kör om en bil (ska du växla upp i registret så är det bra med automaten)

nån enstaka gång när jag haft brotom & vet att det komer en mycket kort racka så har jag faktiskt lagt i en lägre växel manuelt, enda vetiga anledningen till att ha gertroning (nått alla XC90 har)
men i praktiken så är det max 1 sek, inte mer. men det käns betydligt bätre.
Detta kallar jag knapast vardags körning!!!!

jag upplever förr att man tjänar på at ha automat vid omkörningar. nuförtiden så gör jag sällan omkörningar på 3:an. dom gånger jag kör manuell så orkar jag inte växla, utan segar mig om på 5:an
åker jag därimot med bilen som har automat, så kan jag välja hur fort jag vil göra omkörningen, genom att bara trycka på gasen lagom långt. (det brukar bli halvgas, vilket betyder att han går ner en växel)
CarMan skrev:dom gånger jag kör manuell så orkar jag inte växla, utan segar mig om på 5:an
Om du inte orkar växla ens vid omkörningar så ska du tveklöst ha automat ........

Behöver jag säga vad jag tycker om folk som segar på 5an vid omköringar på 2+1 vägar med mitträcke så varje omköring tar 1.5 km och endast en bil kommer förbi lastbilen på varje dubbelsträcka....
Brainded skrev:
CarMan skrev:
ewwing skrev:Hade en liten fundering om det är möjligt att installera fjärrstart i en begagnad xc90 och om vad kostar det?
fjärrstart till motorn = nej
fjärrstart till bränslevärmare = ja
Ja det är lite tråkigt att dessa använder en xc90 på fotot men att de sen stödjer alla volvomodeller förutom just xc90.
http://www.ilv.se/maxcontrol.htm

Men nog tror jag att det går att lösa alltid.

mvh
Anders

hehe..undrar om de är nöjda med det?
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:dom gånger jag kör manuell så orkar jag inte växla, utan segar mig om på 5:an
Om du inte orkar växla ens vid omkörningar så ska du tveklöst ha automat ........

Behöver jag säga vad jag tycker om folk som segar på 5an vid omköringar på 2+1 vägar med mitträcke så varje omköring tar 1.5 km och endast en bil kommer förbi lastbilen på varje dubbelsträcka....
Jag bruker ligga på farthållaren, o inte kopplar jag ur den bara för att framförvarende kör saktare. på motorvägar & 2+1 vägar kör man om i lugnt tempo (det råder ingen risk att få möte)

komer jag i kapp en som kör om på en sådan väg & ha håller under hastighets gränsen, kan jag tycka att han är ivägen. men gör han fortare så är det väll upp till han hur mycke för fort han vill åka, det är inte den som kör bakom som bestämmer...
VolvoB20 skrev:

Instämmer. Orkar man inte växla ens vid omkörningar så bör man nog kanske inte satsa på en manuell låda, men så vitt jag vet gör ju inte CarMan heller anspråk på något annat :-)

Men det här med att sega sig om...har funderat på det. Vad är ok egentligen? Jag menar..när polisen bötfällde mig för fortkörning härom året så påpekade jag att det var under en omkörning, och att jag gasade upp för att snabbt och säkert ta mig om, istället för att segdra längs med hela sträckan och därmed öka riskerna.

Polisen sa då att jag inte skulle lägga orden i deras mun, och vidare skulle jag inte köra om över huvudtaget om jag inte klarade att hålla mig inom hastighetsgränsen!

Så med andra ord, vill man vara laglydig, och det ligger en bil i säg 105 km/h så måste Du segdra om den i ca +5 km/h. Alternativt avstå och lägga Dig bakom. Kör Du 1 km över 110 så riskerar Du att bötfällas på ca 2.000 kronor. Ej avdragsgillt.

Själv känner jag mig både stressad och pressad när jag kör om någon på motorvägen mellan Stockholm-Uppsala och det ligger en eller flera bilar bakom och nosar, och jag liksom aldrig tar mig förbi den där sega bilen till höger. Då är det lätt att man släpper allt vad "hålla hastigheten" heter och ger full gas i några sekunder, för att snabbt och smidigt vara förbi, och därefter gå ner till laglig hastighet igen. Man vill ju liksom inte sega upp för de bakomvarande i vänsterfilen...

Vad är rätt, vad är fel? Vågar man inte köra om så kör ju andra om, och då hamnar man ofta längre och längre bak i kön....plus att man får massa salt och slask och skit på fönsterrutan plus stenskott etc...
Användarvisningsbild
av Guligan
Det är inte lätt att köpa bil. Mycket att ta ställning till. Jag vill dock vidhålla att för den som vill ha/kan tänka sig en XC90 med manuell låda har ett drömläge just nu att få en kanonbil till ett kanonpris. XC90 är kall på marknaden och med manuell uppenbarligen ännu kallare. Dvs prutläge. Du bör ju dock fundera över hur lång tid du vill behålla bilen, en XC90 oavsett manuell eller automat är förmodligen inte mer lättsåld om ett halvår.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mer oftopc.

att köra på motorvägen är som att åka skidor i slalombacke.
Det är inte den som åker snabbt & komer bakifrån som har rätt till fri väg!
ett annat exempel är om man blir påkörd bakifrån, det är inte du som ska åka tillräckligt fort (för att få rätt avstånd) för att förhindra krocken, det är den bakomvarande bilen som ska hålla avståndet så han kan stanna utan att krocka emd dig.

sen tycker jag det rent moraliskt är en annan fema om man åker under gällande hastighetsgräns.
Användarvisningsbild
av Brainy
Brainy skrev:
CarMan skrev:
ewwing skrev:Hade en liten fundering om det är möjligt att installera fjärrstart i en begagnad xc90 och om vad kostar det?
fjärrstart till motorn = nej
fjärrstart till bränslevärmare = ja
Ja det är lite tråkigt att dessa använder en xc90 på fotot men att de sen stödjer alla volvomodeller förutom just xc90.
http://www.ilv.se/maxcontrol.htm

Men nog tror jag att det går att lösa alltid.

mvh
Anders
Undras om det är fixat nu för det står bara att det fungerar på Volvo, inte någon anmärkning om att det inte fungerar på xc90 längre.

http://www.ilv.se/bilmark.htm

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok