Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vilken valuta skall vi ha i Sverige?

Krona
21
60%
Euro
14
40%
av S.t.r.a.n.D
andreas_lofgren skrev:
RoadKiller skrev:Krona utan tvekan. Ser ingen fördel med Euron, förutom att man slipper växla pengar när man ska till ett annat EMU-land. Men så jävla jobbigt är det inte att det är värt att allt ska bli dyrare samt ett år av total panik i skallen när man inte har någon koll vad saker kostar eller vad man betalar för.
Förutom ett skydd mot valutakursförändringar som är närmast förödande för svenska bolag?

Vilken färg det är på sedlarna i plånboken är totalt ointressant. Alla handlar ju med kort ändå.
Var ju inte direkt färgen på sedlarna jag menade. Man kommer till en början att ha dålig uppfattning om vad saker kostar och miniräknaren kommer vara det mest använda i mobiltelefonen. Om du knallar runt i en affär och ser att en bilstereo kostar 150 Euro så har man ju dålig uppfattning om det är mycket eller lite till en början. Nu ligger ju 1 Euro runt 10SEK så det är ju rätt enkelt ändå men tycker ändå det blir konstigt. En ny bil för 30 000...låter billigt..hehe.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag tycker det skulle vara skönt att "bli av med en nolla".
Det är dessutom lite kaxigare att vara miljonär då... 8)
av Cicaro
Det finns en hel del fördelar med EURO(tyvärr) ex hade vi haft en betydligt längre stadskuld om vi varit med i EURO från början, MEN jag ogillar starkt tanken på att skjuta över betämmandet långt bort från Sverige. Att införa euro skulle dessutom tvinga många företag att föra in lönesänkningsklausuler vilket idag inte behövs då lönerna i dollar och euro räknade sänks genom valutakursen och därmed uppnås en balans på import/export så länge som den fria marknaden får bestämma växelkursen...

Nej tack, jag behåller kronorna så länge jag får, även om jag förstår grundidén och i grund och botten är för EU-samarbetet(även om jag tycker att det blivit genomfört fel och inte fungerar som det är)
Användarvisningsbild
av Guligan
Om vi ser till själva omröstningen är vi på jagrullar något mer skeptiska till Euro än landet i stort. I allafall om vi jämför med EMU-omröstningen 2003 (ja ja, snart sex år sedan). Då blev det 42-56 i Nej-sidans favör. (2 % blankröster).

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]