Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Craile
Jag har inte läst det någon stans. Utan dom uppgifterna har jag fått från folk som jobbar på Volvo och från Försäljare på Volvo.
Men om dom har som mål att hålla samma prestanda på båda drivmedlen för att hålla nere förbrukningen så har dom ju misslyckats.
Dom är ju inte direkt snåla på Etanolen!

Agerar motorn olika då beroende på vilket bränsle man tankar?
Den borde ju känna av det och ställas om på något vis eller?
För Etanolen ger ju annars normalt sett bättre prestanda och något ökad effekt.
av jhenrikj
Craile skrev:Jag har inte läst det någon stans. Utan dom uppgifterna har jag fått från folk som jobbar på Volvo och från Försäljare på Volvo.
Men om dom har som mål att hålla samma prestanda på båda drivmedlen för att hålla nere förbrukningen så har dom ju misslyckats.
Dom är ju inte direkt snåla på Etanolen!

Agerar motorn olika då beroende på vilket bränsle man tankar?
Den borde ju känna av det och ställas om på något vis eller?
För Etanolen ger ju annars normalt sett bättre prestanda och något ökad effekt.
Ja motorn agerar olika beroende på bränsletyp

edit: och den är inte direkt snål på bensin heller ;=)
– Det är ett medvetet val vi har gjort. Om vi väljer att ta ut mer effekt med etanolbränsle innebär det att bränsleförbrukningen ökar markant när bilen belastas hårdare än i EU-körcykeln. Eftersom vi har valt att prioritera miljöegenskaperna ansåg vi att det är bättre att ligga kvar på 200 hästkrafter, säger Anders Tylman-Mikiewiecz, marknadsansvarig för V70-serien.
Men han vet väl antagligen inte vad han pratar om......
Volvos nya kombi i 70 serien har en motor som ger 200 hkr oavsett om man kör på bensin eller etanol. Vad är skälet till att man inte har valt SAAB:s exempel där effekten ökar med 30 hkr vid etanoldrift?
/Börje Fahlander

Svar direkt: Vi har prioriterat att hålla ner förbrukningen istället för att öka effekten.
/Bo Larsen, Presschef Volvo Personbilar Sverige
Och inte han heller.....
av Craile
Förbrukningen är väl inte så jätte farlig för att vara en så stor bil!
2,0F drar 0,86 blandad!
2,5T provkörde jag och körde den på 0,7 landsväg!

Gämför med lika stora bilar i andra märken o se vad du får fram!
av Jwinkler
det är ingen skillnad om du har etanol eller bensin på effekten..

bara för att 99% av alla andra etanolbilar ökar effekten så betyder de inte att volvo också måste ha det så!!
av Craile
Nä det klart att det inte måste ge mer effekt.

Men den är ju klart snålare än Saabs biopower!
Den drar blandad 1,4-1,5 på etanol medans volvos 2,0F drar 1,2 på Etanol!
Och 0,86 på bensin är ju inte heller farligt för att vara en så stor bil!
9-5 2.3T etanol är ju 3 sekunder snabbare än 2.0F till 100 också.. omkörningsacc ska vi inte prata om, saab har något som heter turbo...
(vet inte vilken 9-5 du jämför med)
Etanol har högre oktantal, vilket kan höja effekten i turbomotorer, men inte sug. Utan att vara insatt, så är det väl detta Saab utnyttjat?
av jhenrikj
halmstaden skrev:9-5 2.3T etanol är ju 3 sekunder snabbare än 2.0F till 100 också.. omkörningsacc ska vi inte prata om, saab har något som heter turbo...
(vet inte vilken 9-5 du jämför med)
Etanol har högre oktantal, vilket kan höja effekten i turbomotorer, men inte sug. Utan att vara insatt, så är det väl detta Saab utnyttjat?
Äpplen och päron..ska du jämföra Saab 2.3T med något får du ju ta 2,5FT hos volvo....inte 2,0F.
av jhenrikj
halmstaden skrev:Men nu jämförde ju Craile förbrukningen mellan 2.0F och 2.3T. 2.5FT ligger säkert nära 2.3T i förbrukning...
Menade Ni, skrev du....menade hela diskussionen ovan, det är klart att den bil med 140 hästar drar mindre än en med 200. Det var inte menat som personlig kritik mot ditt inlägg halmstaden, sorry.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]