Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erty
hej
Min V70 04 rycker när man gasar på. Tror det är gasspjället, så tänkte pröva å göra rent det. Det jag undrar över är om man kommer åt utan ta dän det, eller om man måste plocka bort det.
av Fred
En sökning med orden "rengöra" och "gasspjäll gav 29 träffar, varav minst fyra har dessa båda ord som rubrik. Ett tips kan vara att läsa dem...kanske finns svaret där!

Mvh
/Fred
av LaRy
Problemet är kanske lättare löst än du tror. Köp 2 flaskor K-sprit och slå det i tanken. Det kan mycket väl vara kondensvatten i bensinen. Jag har haft samma problem som löste sig med K-sprit.
När det gäller rengöring är 140hk och 170hk mycket enkelt, har du turbo blir det komplicerat. Lossa gummislang framför gasspället, den som kommer från luftrenaren. Skaffa en relativt liten elementpensel och pensla försiktigt rent i hålet med lacknafta eller fotogen. Det har jag använt. Håll gasspjället öppet genom att trycka på det försiktigt så att det öppnar. Pensla tills allt sot är borta, upplöst. Torka rent och torrt med en luddfri trasa.
av S.t.r.a.n.D
Detta populära fel som de flesta verkar ha med gasspjället innefattar inte din bil då det är en 04a, det är bara det första som hade de dåliga italienska gasspjällen, du har Bosch i din. Men det kan ju vara fel på det ändå.
av patrik_82
Var på Volvo förra helgen med svärfar och tittade på lite nyare volvos...reagerade bara på att 06an (v70) vi testa hade ett italienskt gasspjäll så det verkar inte som de har slopat dessa helt ändå???
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vad var det för motor? Bi-fuel varianten har endast de "kassa" spjällen..

/Kalle

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok