Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har problem med min 740GL -91. Efter en fastkörning då jag snabbt växlade mellan drive och back samt gav lite gas så slutade bilen helt att driva på backen. Lägger man i backen nu och trycker på gasen så varvar bilen upp till ca 2000rpm, sen händer inget mer.

Har även noterat att bilen driver i både parkerings -och neutralläge om man ger gas. I övrigt så känns lådan helt okej, den växlar mjukt, inga konstigheter eller konstiga ner/uppväxlingar.

Hur pass skör är automatlådan som satt i 740:n? - (Kan ej betäckningen på lådan) - Har hört om automatlådor i BMW som i vissa versioner var väldigt sköra, kunde t.ex haverera vid lite för häftig backning (Gäller äldre E32/E34/E38 etc). Något säger mig dock att Volvos låda är mer robust.

Någon som har något humm om vad som kan vara fel? - Har inte råd att lämna in bilen för felsökning.

Bilen har gått ca 34000 mil.

Mycket tacksam för svar!
Om den driver i P o N känns det närmast som att växelvajern / länkaget flyttat sig.
Står väl i Haynes hur man kollar funktionen på den, spontant, släpp vid lådan, lägg spaken i lådan i park, verifiera att den låser och justera in därifrån.
lycka till

Tobias
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]