Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
_FrEdRiK_ skrev:Såg det :) Har läst igenom det. Kabeln med kontakten du menar är det en Röd och Vit två ledare i kontakt? För min sitter på insidan av skärmen vid jordningen lite längre fram.

Volvos Orginal kablage måste väl palla tre ljus. Eller måste man skarva på ett relä till. Men det verkar lite överdrivet.

Bågen beställs på Måndag o extra ljusen också. Blir tre Hella Luminator Compact Chromium Blue. Vill ej ha större för det såg så konstigt ut.
Kontakten sitter "fast" (går bra att dra loss från fästet) precis under kontakten för blinkersen. det är 2 ledare i kontakten. En är röd/svart & en är mörkvinröd/vit. Det är den mörkvinröda/vit som du ska andvända.
Varför ska du köpa volvo´s orginal kablage = Dyrt ?
Om inte, så tror jag inte du behöver "skarva" på med mer relän.

Jag kör ju som sagt med egna kablar och lödna kontakter, men det är ju gratis för mig. (Elektriker).

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
acr32 skrev:Kontakten sitter "fast" (går bra att dra loss från fästet) precis under kontakten för blinkersen. det är 2 ledare i kontakten. En är röd/svart & en är mörkvinröd/vit. Det är den mörkvinröda/vit som du ska andvända.
Varför ska du köpa volvo´s orginal kablage = Dyrt ?
Om inte, så tror jag inte du behöver "skarva" på med mer relän.

Jag kör ju som sagt med egna kablar och lödna kontakter, men det är ju gratis för mig. (Elektriker).

Mvh Anders
Hämta det idag. O jag sa åt dom att jag ev lämnar tillbaka det. Känns ju drygt att ha det om jag bara behöver en brytare i bilen. Och kan göra resten själv. Får se var dom säger när dom monterar bågen. Känns svårt att motivera priset på Volvos på 1100:-

Jo kontakten där fram har jag en röd och en vit kabel i. O jag antar att den röda är strömmen från relät i bilen men vad är den vita?

Tack för tipset
av acr32
Jo kontakten där fram har jag en röd och en vit kabel i. O jag antar att den röda är strömmen från relät i bilen men vad är den vita?
Tack för tipset[/quote]

Ja, 1100:- är dyrt.
Skaffa lite kablar (enl mitt tidigare inlägg) och ett relä med inbyggd säkring.
Den Mörkvinröda/vit kabeln är till för att styra relät med (tändinpuls).
Men den funkar bara efter du installerat "knappen". Om du mäter den kabeln innan du har installerat "knappen" så finner du att den har kontakt med jord !
Men det ändrar sig som sagt efter "ombootningen" av knappen.
Skulle skickat lite bilder, men det kräver en sida att hänvisa till. :(
Vill du så skicka msn eller e-mail till mig via PM.
Det blir mycket lättare då med bilder osv.

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Mäte lite på bilen idag. Och koppla in relät lite snabbt för att kolla. GRYMT trångt vid sidan. Men en sak som slog mig att jag fick inte relät att funka när jag drog det fram Knappsignalen o till jord i bilen. Inte fören jag tog bort den från jorden o satte på plus vid säkrings hållaren. Sen klicka det som f*n i den :)

Brukar inte en inpuls vara + o inte jord?

Kvittar väl men jag är bara nyfiken hehe

Mvh Fredrik
av acr32
Hej,
Jo, men volvo har valt att det ska vara - ?????

1) Har du tryckt på knappen samtidigt som du har på helljuset (den kommer ihåg sista kommandot vid nästa påslag respektive avslag) den lyser när den är aktiverad med helljuset på.
2) Tog du rätt kabel i kontakten ?
3) Har du haft igång motorn med kontakten inkopplad ?
4) Har du kopplat precis som jag beskrev i mailet ?

Ja det är små trångt vid kontakten ! :)

Mvh Anders
Senast redigerad av 1 acr32, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Hej!!

Jag tog den vita o tryckte 86= Styrningen av relät (via knappen)
Men jag fick inte relät att klicka fören jag satte + på plats 85.
Hände noll när jag tryckte plats 85 på jorden. Sen när jag satte + på 85 så lös knappen i bilen o jag kunde trycka av o på :)

Men är det bara nu det är så här ? O sen när jag gör det slutgiltiga ska 85 sitta på jord i karossen?

För jag lekte ju bara lite nu skulle kolla hur det var.

Den röda inne från bilen är det konstant + på.
hade bara täningen på denna gång för jag hade så mycket skit därframme. Är det någon skilnad annars?

Nu pratar vi om snabbkontakten du skicka bild på :)

Bild
av BigFMike
Hej Fredrik.

Har du monterat/köpt något ännu?

Micke.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Japp allt sitter på bilen nu... Ska dra parkeringen i helgen. Någon som vet vilken kabel i kontakt stycket utanför strålkastarhuset. Som är parkeringens + o vilken färg det är ? Hö Vä spelar ingen roll....
av Henke079
Skaffa Lightforce lampor... Finns det bättre =)
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Henke079 skrev:Skaffa Lightforce lampor... Finns det bättre =)
Nej vill inte ha tre stora blåa stekpannor i grillen. För dom passar inte på vanliga bilar. Ser ju för jävligt ut dom ska sitta på lastbilar o inget annat.......

Sveriges vidrigaste extraljus = Lightforce

Detta är nu vad jag tycker innan arga människor börjar skriva :)

Det vet jag inte. Nu skulle de kolla om de kunde f[…]

Nej det har i alla fall jag aldrig varit med om&he[…]

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]