Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

... kom ut härom dagen o låste upp bilen , en V70n 2005 2,4 170hk och det blinkade till som det skall i alla blinkers... och jag åkte iväg. När jag sen kom hem igen o stängde av bilen klev ur och skulle låsa/larma den, låste han bara men blinkade inte till i blinkersen som den brukar göra.... efter det har en endast blinkat vid upplåsning men inte vid låsning.

Bilen ifråga har volvos orginallarm installerat från fabrik...

Finns det någon som vart med om samma sak och har tips på vad det kan vara?
om en dörr ellelr motorhuv inte är stängd ordentligt (ska vara läge 2) så talar bilan om det för dig, så du inte ska gå ifrån bilen med öppen dörr.

ofta så är det ena huvgångjärnet som är öppet, då detta är svårast att se (huven stängs genom att släppa den på 40-50 cm höjd. Då får du inga bulor i huven, som man får när man trycket igen huven)
Har varit med om detta många gånger på flera olika bilar. Till 99% har det hjälp att bara öppna och stänga huven igen så fungerar det. Gör som Carman skrev, släpp huven istället för att lägga igen den försiktigt och sen trycka. Jag tror det har lite med det att göra att låsen inte riktigt går i då, plus att du lätt får tryckmärken efter ett antal gånger.
Börja med att öppna och stänga, gissar att det räcker.
Det kan också vara bakluckan. Jag upptäckte en väldigt bra funktion på larmet bara för några dagar sedan. Om du ska lasta ur grejer ur bagaget som du inte vill ställa ned på marken så öppnar du baggageluckan och larmar bilen. Du märker då att bilen låser men du får inget blink. Stoppa nycklarna i fickan, plocka ur dina grejer och smäll igen luckan. DÅ blinkar det och bilen larmar!! :D

Så här i text låter det som en situation som kanske inte uppkommer så ofta men jag har faktiskt använt den många gånger sen jag kom på det! Det kan också vara väldigt bra om man t ex har en vovve i hundbur i skuffen och det är en varm sommardag. Öppna luckan och lås bilen. Vovven får lite svalkande fläktar och kan inte utlösa något larm.

Mvh
/Fred
Jaa, det är en smidig funktion. Använder den jag med ibland. Men i trådskaparens fall är det inte det som är felet eftersom ifall bakluckan är öppen så märker man det genom att bilen varnar för öppen baklucka. Den gör inte det om motorhuven är öppen.
Dra mej baklänges.. det funkade med att öppna huven och stänga den igen... brukar inte vilja släppa huven från nån större höjd.. tycker det slår så illa i plåten.

Men det fungerade iallafall, man tackar för all hjälp... var helt övertygad om att det var nått svindyrt fel med nån larmbox i bilen eller nått.

Tack för all hjälp o förslag.

MVH Jimmy
Fred skrev:Det kan också vara bakluckan. Jag upptäckte en väldigt bra funktion på larmet bara för några dagar sedan. Om du ska lasta ur grejer ur bagaget som du inte vill ställa ned på marken så öppnar du baggageluckan och larmar bilen. Du märker då att bilen låser men du får inget blink. Stoppa nycklarna i fickan, plocka ur dina grejer och smäll igen luckan. DÅ blinkar det och bilen larmar!! :D

Så här i text låter det som en situation som kanske inte uppkommer så ofta men jag har faktiskt använt den många gånger sen jag kom på det! Det kan också vara väldigt bra om man t ex har en vovve i hundbur i skuffen och det är en varm sommardag. Öppna luckan och lås bilen. Vovven får lite svalkande fläktar och kan inte utlösa något larm.

Mvh
/Fred
det är vi med lite äldre bilar som kan göra detta. jag har ioförsig ingen koll på det förfarande du beskrev. men följande försvan på senare bilar för at förhindra att man låset in bilnycklarna i bilen.

om du har bilen låst & ska hämta/lämna nått i bagaget, men inte göra nått mer med bilen. så kan du trycka 2 ggr på larmdosans bagagelucksknapp (funkar på alla bilar)
bilen låser nu upp endast bagaget (amrekanskfunktion, för att man inte ska bli rånad på att i bilen) nu till det som bara finns på äldre bilar. när du stänger bagagelyckan så låser luckan igen & kviterar med blinkning. (inte bra om man läggerifrånsig nyckeln där inne i bagaget, när det var öppet)
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]