Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Hej
Har råkat ut för lite märkliga fel på våran bil..
Idag när vi kom hem och stanade bilen (slog av motorn och gick ur bilen), så var ljuset fortfarande på. Hoppade in i bilen och slog på tändningen, för att sen slå av och då slocknade ljuset...

Vidare så gick jag förbi bilen nu ikväll och då stod kupefläckten och gick för fullt, detta har hänt innan, men inte på ett tag vad jag vet..

Har även hänt att bilen inte startar med en gång, den startar till och sen dör den igen med en gång. Vid andra försöket så startar den utan problem..(dessa bilar brukar ju alltid starta med en gång)..

En liten tanke skulle ju kunna vara att tändningslåset är slitet (men det är ju en vild chansning från min sida)...

Bilen är en V70 2,4T Automatare med ECC och den har precis paserat 18 tusen mil...

Är det någon som varit ute för samma problem, eller som kan ha en avanserad gissning om vad det kan vara??
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
1. Vilket ljus var det som var på?
Enbart halvljus? - Det finns en Follow me home funktion som lyser upp din väg i 60 sekunder ungefär, om man drar helljusspaken bak innan man kliver ut tror jag.
Parkljus+ innerbelysning? Om du trycker på den gula knappen på dosan så lyser det upp en stund.

2. Normalt at kupéfläkten går för att dra ut fukt ur ECC systemet.

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
du har alla gånger rört helljus spaken o aktiverar folowme home.
sen så har vi renblåsningen som ockå är normal

startproblemet på din årsmodel är nog en antenring
av flummbeck
Det låter lugnande. Det var min sambo som körde, så jag vet inte om hon rörde vid spaken...
Är man van vid gamla 740:tis och 940:tis så är ju V70N rena teknikmonstret...
Vad gäller startproblemet och "antenring", så har jag inte en aning om vad det är och var den sitter någonstans... Någon som kan förklara??

Tackar CarMan och Kalle för svaren...

MVH Jonas
Användarvisningsbild
av B4B
Gör en sökning på ¨antennringen¨ så får du 21 träffar, den sitter i/vid tändningslåset :-)-)
av WilkThomas
RoadKiller skrev:Vid aktivering av Follow me home så lyser både halvljus och dimljus, om man har dimljus givetvis. :)
Villka bilar har follow me home funktionen och hur aktiverar man den? Bara tända helljuset innan man öppnar dörren en gång eller??
av S.t.r.a.n.D
WilkThomas skrev:
RoadKiller skrev:Vid aktivering av Follow me home så lyser både halvljus och dimljus, om man har dimljus givetvis. :)
Villka bilar har follow me home funktionen och hur aktiverar man den? Bara tända helljuset innan man öppnar dörren en gång eller??
Alla P2(S60, S80, V70N chassit) och nyare har den iaf, äldre vet ej. Ta ur nyckeln ur tändningslåset --> tänd helljuset --> hoppa ur och lås bilen.
Grundinställning är 60sek. Går att andra till 30 och 90sek men det måste göras via VIDA hos Volvo.
av WilkThomas
RoadKiller skrev:
WilkThomas skrev:
Alla P2(S60, S80, V70N chassit) och nyare har den iaf, äldre vet ej. Ta ur nyckeln ur tändningslåset --> tänd helljuset --> hoppa ur och lås bilen.
Grundinställning är 60sek. Går att andra till 30 och 90sek men det måste göras via VIDA hos Volvo.
Intressant hade ingen aning om att denna funktionen finns!

Finns det fler inbyggda funktioner i bilen som man inte vetom?? ?:-/
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
I handskfackets övre vänstra kant har du hållare för ett (kredit)kort :wink: :wink: Har du även prövat den gula knappen på dosan? :P

/Kalle
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]