Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tjotto
Om en volvoverkstad svarar 12000 mil eller 5 år så kan man ju som sagt undra hur insatta dom egentligen är... 5 år har det inte varit på en volvo i modern tid vad jag vet. Jag har iofs fel ibland. Har själv köpt en 99a som skall bytas rem på, detta för åldern 10 år. Talade med en mekaniker som nyligen bytt en 10 år gammal rem och han sa att den inte såg vacker ut. Detta gör iaf att jag inte väntar de sista månaderna på rembytet!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
om nån oavsett vem det är bara svarar utan att slå in regnumer, så kan man ju lätt tänka lite fel, då det fins en himla massa modeller, samta tt det skiljer på år o motorer m.m.

sk man ha korekt svara så ska man se till att dom slår in regnumret, eller på annat vis kollar i litratur på just DIN bil
Användarvisningsbild
av emwtur
Sist jag var på Volvo med min 850 95:a så kollade dom service journalen för min bil och konstaterade att det var isatt en rem som klarade 12000 mil ( har jag för mig )
innan hade det varit kortare - så tydligen har olika remmar olika intervall !
Det var iallafall det intryck jag fick !

/emwtur
av JanEkstrand
Fick lite priser från volvo idag på prylar. Men var skall man byta vid byte av rem när bilen rullat snart 20000mil?

De ville att jag skulle byta nedanstående saker. Priserna i euro.
Kamrem pris 51,60
Brytrulle 63,22
Spännrulle 77,94
Hjälprem 51,31

Är det motiverat att byta allt ?:-/

Jan
Användarvisningsbild
av Nexus
jag skulle byta vattenpump oxå. hjälpremmen kan du ju byta själv vid ett senare tillfälle.
När man ändå har sakerna i sär så är det bara dumsnålt inte byta rubbet. Kul att t e x byta en löprulle efter säg 2000 mil (N)
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag skulle inte byta vatten pump på den där bilen, den lär inte gå sönder på 50 000 mil ...

brytrulen behöver inte heller bytas

men självklart ska du byta hjälpremen om den inte är bytt nylinge (dö betalar ju bara för delen o inte bytet, så det är dumsnålt att göra det själv)

Kanrems byta hoss oss på din bil kostar under 2000:- (kan vara så billigt som 18000:-) ordenarie priser pratar vi !!!!
Användarvisningsbild
av Nexus
menar du seriöst att vattenpumpen klarar 50000mil!! Måste vara den första bilen som jag har varit med om klarat så lång tid utan börja läcka eller bli glapp i.
(HMM)
Finns ju en del här inne som fått oljud i rullar en tid efter kamremsbyte så varför chansa och få göra om jobbet en gång till?
Användarvisningsbild
av CarMan
det jag menar är att vatten pumparna går väldigt långt (i de flästa fall skrotas bilen innan vaten pumpen ger upp)
jag ville tydliga göra att 20 000 mil är såpass kort sträcka så vatten pumpen inte behöver bytas.
Användarvisningsbild
av Nexus
då har volvo bra kvalitet på vattenpumpar! Toyotas klarar max 20000mil sen är det oljud eller läckage :(
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja vatten pumparna i 5 cylindrigamotorenra byts praktist taget aldrig, antar att kamrems spännarna är så bra så pumpen tar ingen onödig skada på grund av fel spänning.
sen så är ju restan bara ett lager iprinsip. lagret lommar under en gunsam miljö. (hur ofta byter du servo pump???)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]