Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kollat spänning förpump (vänster lucka bak i lastutrymmet) ok där finns spänning när man försöker starta bilen.
Och har ingen spänning vid huvudpump när tändingen är på men heller inte när jag försöker starta bilen...
Så det verkar vara nåt kabelbrott.
Fast är lite kluven hur det kunde funka efter jag bytte huvudpump o filter, inte länge men ändå.

Så det blir väl till skroten med bilen

Tack för hjälpen
/Zeder
Zeder skrev:Kollat spänning förpump (vänster lucka bak i lastutrymmet) ok där finns spänning när man försöker starta bilen.
Och har ingen spänning vid huvudpump när tändingen är på men heller inte när jag försöker starta bilen...
Så det verkar vara nåt kabelbrott.
Fast är lite kluven hur det kunde funka efter jag bytte huvudpump o filter, inte länge men ändå.

Så det blir väl till skroten med bilen

Tack för hjälpen
/Zeder
Det är lite övervåld att skrota... :wink:
Vrid av tändningen.
Mät resistansen mellan den svarta kabeln och stomme (jord). Här ska du ha noll ohm.
Ta ur säkring 11 och mät resistansen mellan säkringshållarens övre klämma och stomme (jord). Här ska va ca 1-2 ohm.
Hej!

Låter det om pumpen någon sekund så som Jocke S beskriver vid påslag av tändninen?
Böj ner huvudet på utsidan av bilen vid förarstålen för att lyssna.
Om inte. Kolla kontaktanslutningen som sitter vid pumpen (oxide). Du har bytt den och allt kan hända ”dålig kontakt”. Mät på pumpen genom att ta isär kontaktstycket. Du ska ha ett lågt Ohm värde som Jocke S skriver.
Mät på den svarta kabeln som går FRÅN pumpen till jord som jag tror att Jocke syftar på att det är 0 Ohm
Du ska ha spänning på säkring 1 ”vid tändning på läge II” och en kort stund på säkring 11 vid påslag av tändningen till läge II som Jocke S beskriver.
Säkring 11 får spänning konstant när bilmotorn har startat. Motorn ska start på det uppbyggda tryck som finns för att kunna tända till och fortsätta att gå.
Om jag inte har fel och missat något!
Är förpumpen kass och du har lite bensin i tanken så blir den svårstartad. Har själv aldrig haft det problemet och kan bara tipsa om detta.
Jag tror att du har något (skit) fel så ge inte upp. Bilen har ju fungerat.

Lennart 960
bilen kan gå fint även utan förpump, dock brukar det bli svårstartat när den stått ett tag och/eller när man har låg bränslenivå i tanken.
när bilen är igång, så ska du kunna höra pumpen klart och tydligt genom tanklocket. är det tyst så kan du konstatera att den är trasig/kabelbrott..!
På en av mina gamla 740 jag hade så gick slangbiten som sitter mellan tankarmtur och tankpump av. Bilen blev stendö! mkt tröttsamt fel... men hittade det tillslut. enklast att ta upp hela tankarmaturen.

om du drar ut hela säkringshållaren och vänder uppochner på den så kan du direktkoppla de rosa/skära kablarna som sitter bak på stift 11 för att pumparna ska gå konstant. den lite tjockare är till huudpumpen och den lite tunnare till tankpumpen
Hej!

En rättelse på ett av mina tidigare inlägg.
Det ska vara spänning på säkring 1 HELA tiden inte som jag skrev tidigare endast en kort stund.
Det är reläet som är aktiverat en kort stund vid tändningsläge II för att skapa trycket. När motor har startat så får reläet en styrning så att pumpen går hela tiden.

MVH
Lennart 960
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]