Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Bamse
Är det bara jag som misstolkat begagnatvärlden eller är det så att priserna faller fritt just nu?

Jag har tittat på V70 ett bra tag, och nu ser priserna otroligt "bra" ut :D åtminstone för oss köpare. Dessutom känns det som om priserna bara fortsätter nedåt, och snabbt också... :shock:

Inte så kul om man är säljare kanske ....
Användarvisningsbild
av CarMan
det är köpläge nu på begagnat :-)-)
januari-mars är alltid bra köp månader, sen komer våren o allt vänder blixt snabt.
i år lär det inte bli en blixtsnabb väning, men det slutar nog att sjunka.
av inter9
Jo prisraset är hemskt/underbart beroende på vilken sida man står på :)
Upplever samma sak fast jag följer prisutvecklingen på S60, trots att jag är ägare av en S60. Detta mest för att hålla koll på värdet. Guldläge för riktiga kap om man vill köpa bil!
av Bamse
Utan att agera dommedagsprofet så tror jag faktiskt att priserna kommer att pressas nedåt under väldigt lång tid. Folk håller stenhårt i plånboken när uppsägningssläggan svingar vilt hos företagen. Många har redan gått hem och sitter med stora kåkar och ett par dyra bilar på uppfarten, för dem gäller det att snabbt frigöra resurser om de inte ska duka under. Det borde betyda att tusentals bilar pressas ut på marknaden under väldigt kort tid, sedan löser den sedvanliga "Tillgång och Efterfrågan"-regeln resten. Det kommer sannolikt att ta mycket lång tid innan ekonomin stabiliseras på en väsentligt lägre nivå innan det brakar loss uppåt igen.

Tyvärr kommer nog dessvärre SAAB att duka under helt på grund av detta. Volvo sitter också löst men där finns åtminstone hopp om livet eftersom de har lite vettiga bilar i portföljen till skillnad från SAAB. Väldigt få människor vågar idag ens drömma om att köpa sig en ny svulstig Svensk bil. Blir det något nytt så ska det vara mindre, snålare och billigare. En tanke som slagit mig under uppköps och säljdiskussionerna kring SAAB och Volvo är om man inte skulle slå samman dessa båda och skapa en enda bilfabrikant i Sverige, detta kräver iofs att staten går in och rockar loss. Annars kanske vi alla snart kör Tata.

Vi får hoppas att fallet går snabbt och stoppas upp så att vi får börja om på ny kula... :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Flyttar tråden till ekonomiforum samt förtydligar rubriken lite.

/Anders
av inter9
Bamse skrev:Utan att agera dommedagsprofet så tror jag faktiskt att priserna kommer att pressas nedåt under väldigt lång tid. Folk håller stenhårt i plånboken när uppsägningssläggan svingar vilt hos företagen. Många har redan gått hem och sitter med stora kåkar och ett par dyra bilar på uppfarten, för dem gäller det att snabbt frigöra resurser om de inte ska duka under. Det borde betyda att tusentals bilar pressas ut på marknaden under väldigt kort tid, sedan löser den sedvanliga "Tillgång och Efterfrågan"-regeln resten. Det kommer sannolikt att ta mycket lång tid innan ekonomin stabiliseras på en väsentligt lägre nivå innan det brakar loss uppåt igen.

Tyvärr kommer nog dessvärre SAAB att duka under helt på grund av detta. Volvo sitter också löst men där finns åtminstone hopp om livet eftersom de har lite vettiga bilar i portföljen till skillnad från SAAB. Väldigt få människor vågar idag ens drömma om att köpa sig en ny svulstig Svensk bil. Blir det något nytt så ska det vara mindre, snålare och billigare. En tanke som slagit mig under uppköps och säljdiskussionerna kring SAAB och Volvo är om man inte skulle slå samman dessa båda och skapa en enda bilfabrikant i Sverige, detta kräver iofs att staten går in och rockar loss. Annars kanske vi alla snart kör Tata.

Vi får hoppas att fallet går snabbt och stoppas upp så att vi får börja om på ny kula... :wink:
Ihopslagning av dessa två vore nog den bästa lösningen..iallafall ekonomiskt. Men inte fan vill man ha SAAB gener i Volvo :D
Användarvisningsbild
av camaro69
Bamse skrev: Väldigt få människor vågar idag ens drömma om att köpa sig en ny svulstig Svensk bil.

Blir det något nytt så ska det vara mindre, snålare och billigare.

En tanke som slagit mig under uppköps och säljdiskussionerna kring SAAB och Volvo är om man inte skulle slå samman dessa båda och skapa en enda bilfabrikant i Sverige, detta kräver iofs att staten går in och rockar loss. Annars kanske vi alla snart kör Tata.

Vad är en ny svulstig svensk bil? Är det måhända en Volvo v70?

Volvo V70 är en bland de bättre bilar som finns på marknaden för vettiga pengar. Men att kalla den för svulstig sänder knappast några positiva "vibbar".

Om vår bilindustri ska överleva och vi ska slippa köra Tata, så borde det vara en självklarhet att stötta svensk industri "när det blåser snålt". Att vissa "pellejönsar" förordar att vi ska åka minibilar, som i dagens läge knappt når upp till dom enklaste krocksäkerhetskrav. Jag anser att jag och min familj ska färdas säkert. Sen får "pellejönsarna" åka vad dom vill.

Men köp gärna koreanskt eller något annat spännande som Tata.

Men jag anser att man bör värna om svensk industri, och svenska arbetstillfällen, samt svensk välfärd.

"Det är inte smart att såga av den gren man sitter på" :wink:

Öppna "pluskan". Ut och handla så att vi får fart på Sverige.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag håller med Camaro.
Vi skall konsumera oss ur krisen. Det är allt som behövs nu - tillsammans med lite tillförsikt och beslutsamhet.
Eftersom räntorna kommer bli rekordlåga och vi har ett ökat jobbskatteavdrag som ju de allra flesta har glädje av, så är det väl inget att vänta på eller?!
av erc
Tillgången av begagnade bilar kommer under några år vara långt högre än efterfrågan. Orsaken är hemskt enkel: Med ett antal års rekordförsäljning (2006, 2007 och halva 2008) kommer utbudet av dessa bilar vara långt mycket större än efterfrågan.

Jag tycker det verkar som om handlarna nu frenetiskt försöker tömma lagren på nya bilar, framför allt de som är tillverkade för mer än (eller snart) ett år sedan. När nybilslagren är anpassade till efterfrågan kommer lagren av begagnat att ses över. Då nybilspriserna rabatterats stenhårt under en lång tid kommer detta att påverka begagnatpriserna.

Funderar man på att sälja sin begagnade bil och köpa en ny ska man nog slå till ganska omgående.

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]