Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja inte skulle jag i första taget byta turbo om jag har korekt trubotryck...
Du skriver att tändstiften varit dåliga .... dåliga hur då.....om det släpper bitar av stiften (isolatorn) som sedan självklart far in i avgasturbinen på väg ut när den roterar med 120.000 rpm så lår du få turbohaveri på båda aggregaten.
VolvoB20 skrev:Du skriver att tändstiften varit dåliga .... dåliga hur då.....om det släpper bitar av stiften (isolatorn) som sedan självklart far in i avgasturbinen på väg ut när den roterar med 120.000 rpm så lår du få turbohaveri på båda aggregaten.
som jag fattar det så har bilen gått bra i ett år efter det att t-stiften byttes, så jag tror inte på det.
& jag är tveksam till att han i dag har dåligt drag i motorn, så turbona verkar ju ganska hela!
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Du skriver att tändstiften varit dåliga .... dåliga hur då.....om det släpper bitar av stiften (isolatorn) som sedan självklart far in i avgasturbinen på väg ut när den roterar med 120.000 rpm så lår du få turbohaveri på båda aggregaten.
som jag fattar det så har bilen gått bra i ett år efter det att t-stiften byttes, så jag tror inte på det.
& jag är tveksam till att han i dag har dåligt drag i motorn, så turbona verkar ju ganska hela!
Amarone skrev: 200811
Volvo specialtekniker konstaterar att båda turboaggregaten är trasiga och konstaterar även han att han aldrig har varit med om något liknande.
Det är något underligt här..... hur har volvos specialtekniker kommit fram till att turbona är trasiga?
Volvo har eftersom man inte fick några felkoder, trots ryckningarna, plockat ner bilen och konstaterat att båda turboaggregaten är trasiga.

Man konstaterade först att:
Demo spolar 4:ans sönderbränd
Tändstift bränt på 4:ans cylinder
3:ans, 4:ans och 5:ans spolar måste bytas. 3+5 brända i isolering för stift. 4:ans spole helt sönderbränd.

När Volvo bytt detta, så kvarstod ryckningarna, men inga felkoder visades. Då plockade man ner bilen och konstaterade att båda turboaggregaten var trasiga.

Att flera separata komponenter samtidigt blir felaktiga indikerar väl att felet inte ligger i komponenterna? Felet borde väl istället finnas i någon gemensam enhet.

Och som någon skrev - kan jag vara hel säker på att Volvo har hittat grundfelet i och med att man byter de båda turboaggregaten, tändstiften och de sönderbrända spolarna eller kan felet uppstå igen om något år om grundfelet inte är hittat?

Kan även nämna att 4-hjulsdriften inte fungerade vid senaste servicen och min XC90 har ingen indikationslampa som visar att 4-hjulsdriften slutat att fungera, men det har ju inte med turboaggregaten att göra.

Tacksam för alla tips eller om någon har varit med om något likande vad gäller turboaggregaten.
Hej och välkommen till forumet!

Liksom VolvoB20 så är min första tanke just tändstiften. Se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... stift+plus

Även om det kanske är lite långsökt iom att det verkar vara många mil emellan?

Något annat som känns konstigt är att problemet uppenbarar sig i en situation där du inte borde ha max laddtryck eller ens i närheten av max laddtryck. Det leder mina tankar till annat turbohaveri. Men jag antar att vi lär lita på Volvo om dom faktiskt har plockat ner dem.
Du får gärna fylla på med information om vad som är fel med dem, har turbinbladen gått sönder? har huset spruckit?

Sen, 40 000kr för att byta 2st Turbo?
På en RS6a kostar aggregaten 12 000kr/st och man måste lyfta ur motorn för att byta dem, så där kan jag tänka mig att dom skulle ta 18 000kr för arbetet. Men aggregaten kan väl varken vara så dyra eller svårbytta på en XC90 T6?
Som paritet för arbetskostnaden så kan vi säga att det går att få kamkedja och balansaxelkedja bytta på en Saab 9-5 hos Saab för 15k inkl material. Med tanke på hur mycket arbete det är så känns 40k bara löjligt.

/Anders
Trasiga turbos brukar yttra sig i bristande laddtryck (dåligt drag) samt rök ur avgasröret - inte små ryckningar vid låg belastning.
Enligt Volvo så var rotorbladen lite slitna, så man var oroliga när man plockade ner bilen för att det inte skulle vara turboaggregaten. Det fanns egentligen inget riktigt som pekade mot turbon, inte ens när man plockat ut den. Men, som jag uppfattade det, så visade mätningar på skillnad mellan den gamla och den nya turbon i flödet.

Efter bytet har Volvo kört ca 50 mil med bilen och säger att det är stor skillnad nu och och att ryckningarna är borta.

Trots att flera tändstift och flera tändspolar gått sönder samtidigt och varit sönderbrända samt att båda turbona gått sönder samtidigt, så tror inte Volvo att det är någon gemensam kompontent som orsakat felet utan detta var ett väldigt ovanligt fel á 40 000 kr som inte visade några felkoder. Volvo säger att det är en chans på miljonen att samma fel uppstår igen.

Tilläggas kan att Volvo 8 månader innan bilen började rycka och tändstift och tändspolar var brända bytte tändstiften vid en Volvo Original Service. Dessa nya tändstift hade nu gått ca 2000 mil + att det som sagt varit problem med tidigare tändstift och en annan sorts kraftiga ryckningar redan 2006 och 2007. Så på något sätt känns det ändå som att detta med tändningen är involverat redan från början och sen kanske bidragit till turbohaveriet?
Vi får hoppas att de har rätt då och att problemet inte uppstår igen!

Se till att vara rädd om dessa, stäng inte av bilen samma ögonblick som du stannar utan ta av dig bältet i lugn och ro innan du slår av bilen.
Vet du med dig att du kört tufft så låt det gärna ta en liten stund till.

Nu ska inte moderna bilar med vattenkylda turbos vara lika känsliga men det kan vara vettigt att ta det lugnt ändå. Om inte annat så att Volvo inte kan skylla på dig om de skulle gå sönder igen.
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]