Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbar
Tja,

Trodde att min gamla Citroen C5 var en problembil...

Var tvungen att byta bälteshållaren på förarstolen. Alltså den del där man trycker ner spännet och som säger klick.

Detta var ju väldigt enkelt. Lossa stolen från golvet. Lägg den försiktigt på sidan. Skruva loss den gamla hållaren och dit med den nya. Skruva fast stolen i golvet igen. Hur svårt kan det va???

Startade bilen och den larmar för fel med krockkudden. Oj - hade visst glömt sätta tillbaka kontakterna under stolen. Fixade det men inte slocknar krockkuddelampan för det.

Har någon ett tips på vad som kan ha hänt? Finns det kontakter till krockkudden inne i stolen som kan ha blivit glapp?

Tack på förhand,
tbar
av S.t.r.a.n.D
Prova att lyfta av minuspolen på batteriet 5min och sen sätta på den igen. Eftersom du startade bilen med kudden urkopplad så gav den en felkod som du kommer få leva med tills den är raderad. Men meddelandet i displayen borde du kunna ta bort.
av CoqRouge
Tror nog inte att meddelandet försvinner. Det finns ju en felkod lagrad i systemet som måste tas bort.

Kan tillägas att den röda lampan inte stör någon annan än dig. Bilprovningen bryr sig inte om den.
Användarvisningsbild
av Brainy
Felkoden behöver släckas. Om kudden fungerar med lampan eller ej törs jag inte svara på. På gamla saabar gör den i alla fall inte det.
Testa som redan skrivits att ta av batteripoolen en stund och se om det försvinner.
I annat fall får du åka till någon med utrustning och släcka lampan. Räcker med någon mindre verkstad som har felsökningsutrustning, så kanske du kan komma billigare undan än hos din Volvoverkstad.
Säg att du har en felkod som är åtgärdad men behöver släckas så ska du nog kunna få ett vettigt pris.

mvh
Anders
av tbar
Tja,
Tänkte bara avsluta denna tråd. Att koppla ur batteriet hjälpte inte.
Felkoden släcktes på verkstad och har inte kommit tillbaka.
// Tbar
Användarvisningsbild
av greeeken
Att lossa på minus polen hjälper inte när det är SRS fel
Då MÅSTE den raderas.
Skönt att det hjälpte i ditt fal för i mitt fall verkar det vara airbagen i stolen som krånglar
Precis som dig hade ja fel på bältes hållaren, kabeln var av.

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]