Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amarone
Finns det någon på forumet som varit med om något liknande. De tekniker på Volvo som jag pratat med har aldrig varit med om något liknande. Volvo vill ha 40 000 kr för att byta båda turboaggregaten. Detta på en bil som är 4 år gammal. Jag är själv inte tekniskt lagd, men undrar om någon kan se någon koppling mellan händelserna.

20061009
Ryckningar vid körning efter en motortvätt i samband med service på Volvo. Motortvätten föreslogs av vår servicetekniker. Volvo tar in bilen igen och man byter alla tändstift.

20070125
Tre månader efter bytet av tändstiften blir bilen helt okörbar på på grund av kraftiga ryckningar. Vi krypkör till Volvo. På Volvo säger man då att alla de nya tändstiften är dåliga och teknikern säger att han aldrig har varit med om något liknande och att det är helt otroligt om hela sändningen med tändstift skulle ha varit felaktig. Man byter alla tändstift igen.

2008
Bilen rycker - framförallt vid långsam uppgasning mellan 110-130 km, men det kan även kännas vid uppgasning runt 70 km. En tekniker konstaterar att tre tändspolar är dåliga varav en är helt sönderbränd. Teknikern säger att han aldrig har varit med om något liknande.

200810
Bilen är återigen inne vid två tillfällen för ryckningar, men problemet går inte att lösa.

200811
Volvo specialtekniker konstaterar att båda turboaggregaten är trasiga och konstaterar även han att han aldrig har varit med om något liknande.

Tre olika servicetekniker på Volvo har alltså vid tre tillfällen konstaterat att man aldrig har varit med om något liknande:

Första gången rörde det fel på samtliga tändstift tre månader efter förra tändstiftsbytet
Andra gången rörde det sönderbrända tändspolar
Tredje gången två trasiga turboaggregat

Kan man hitta någon koppling mellan fel på tändstift, sönderbrända tändspolar och fel på båda turbona som gör att man skulle kunna hävda att Volvo har misslyckats med komponenterna/sammansättningen?
att få volvo att betala är ingen ide att försöka, för du har ingenting att komma med igentligen..
att bilen börjar rycka efter ett år måste inte vara fel på just det teknikern har skruvat på tidigare..en bil kan faktist få flera fel med liknande symtom, inge konstigt med det.
de vore en sak om det var en -08 -09 och allt händer inom en kort tid..
Jag känner inte till ett enda turboras på en T6:a

du pratar om tid, kan man få en uppdatering på hur många mil det rörsig om?

sen om det nu inte finns nåt samband (har inte själv komit på nått, allt låter konstigt) så har du väll iala fall maskinförsäkring på bilen, så det är j bara en självrisk du ska berala, inte 40 000:-

Ryckningarna du pratar om har dom hela tiden arit exakt lika dana, eler har dom ändrat karaktär?
Hur rycke bilen, är det små ryck, som man måste konsentrera sig för at känna? eller slår man huvet i ratten?
är det flera samanhängande ryck (10 ryck på 10 sekunder) eller är en den då o då (5 minuter melan rycken)

är det nån skilland beroende på hur mycke bränske det r i blen
är det nån skillnad om det är kallt eller varmt, fuktigt eller tort???

berätt allt du kan koma på o besriv symtomen noga, samt hur man kör bilen för att få fram symtomen
Kan kanskje se en sammenheng med feil tenning (rykkninger) og havarert turbo.
Er jo veldig rart at begge turboene skulle ryke samtidig, så produksjonsfeil kan jo utelukkes sådann.
Men iogmed at det har vært feil på tenningen, så har også antenningen av drivstoffet blitt feil og muligens eksostemperaturen blitt feil og dermed over tid har turboene havarert grunnet dette.

Det er min teori.

Men hvem som skal betale for dette er jo ikke godt å si.. ett spørsmål man kan stille seg, er problemet borte nå? Eller kan du risikere at feilen fortsat forekommer og turboene på nytt havarerer etter 1 1/2 år?
Tack för svar! Till CarMan

Volvos tekniker har inte heller varit med om ett turboras på en XC90 T6:a.

Bilen har gått 22 mil varje dag (2x11 mil) på 70,90 och 110 väg. I princip ingen stadskörning sen den köptes 2004.

De ryckningar som ledde till att Volvo kom fram till att båda turboaggregaten var trasiga började i augusti 2008 och då hade bilen gått ca 13500 mil. Därför gäller inte försäkringen för maskinskada.

De ryckningar som var 2007 då det var fel på alla tändstift två gånger på tre månader, dessa ryckningar var mycket kraftiga och ökade med farten. Då hade bilen gått 7000 mil.

De ryckningar som var nu 2008 innan det konstaterades att båda turboaggregaten var trasiga var lätta att upptäcka för oss som kör bilen dagligen, men mycket svåra att upptäcka för Volvos tekniker. Bilen var inne 3 gånger och provkördes av Volvos tekniker utan att man hittade några ryckningar. Det enda man hittade var sönderbrända tändspolar, vilket man inte varit med om tidigare, så man bytte tändspolar och tändstift. Man hittade inga felkoder vid sina mätningar.

När ryckningarna ändå kvarstod så bad Volvos tekniker oss åka med och köra bilen. Då kände man ryckningarna och hade sen inga problem att återskapa dom. Ryckningarna uppstod vid mycket lätt och långsam uppgasning i intervallet 70-120 km, ungefär som du skriver 1 lätt ryckning i sekunden hela tiden man höjer farten. Även efter att man konstaterad ryckningarna, så gav Volvos mätningar inga felkoder, så man hade ingenting att gå på, vilket man tyckte var mycket konstigt.

Vi har inte sett något samband mellan hur mycket bränsle det varit i bilen eller kallt, fuktigt etc.

Eftersom problemen med fel på tändstiften vid ett par tillfällen började långt tidigare 2007, då bilen hade gått ca 7000 mil, så undrar man om detta i det långa loppet kan leda till fel på turbon. Jag är alltså helt oteknisk, men upprepade fel på tändstift och sönderbrända tändspolar låter som om något inte står helt rätt till.
Välkommen till forumet :-)-)
Dock, väldigt tråkigt att höra detta.
Är bilen fullservad hos volvo (fd förmånsbil?) borde du inte behöva stå för hela kostnaden, tycker jag. Två aggregat pajar ju knappast samtidigt utan anledning :???: ;-//

MVH
Har du volvia & har köpt bilen hoss volvo handlare (kanske behöver serva där också) då har du 15000 mil på maskinskada!

Är bilen halt orkeslös nu, elle är det fortfarande bara små ryckningar vid svag acceleration? (hr vet man att det är turbo agrigaten?)

T6:an i XC90 har trappig acceleration, när man accelererar mjukt & det går lätt, alltså ej uppförsbacke eller last i bilen. kan det vara det du känner?
Har dom testat med att byta Turboreglerventilen ?

Det är det enda fel jag varit med om på en T6:a med ryckningar
kopplade till Turbo.

Kom på ytterligare en sak.....................
Har för mig att det var något bekymmer på tidiga T6:or med mjukvara oxå,
problemet var att den laddade oregelbundet per Turbo så att säga.
Det ena aggregatet laddade mer eller mindre än det andra vilket gav oregelbundet turbotryck.
Kändes iofs inte som ryckningar utan mer som att den varierade i acceleration.

Har dom gjort något mer i reparationsväg på bilen, typ mjukvara eller reglerventil ??
Kan ju vara värt att testa dessa saker menar jag. Lättare att ångra ett Reglerventil byte än turbobyte

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]