Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av timor
Då var det dags att vända sig till personerna som faktiskt kan bilar och lösa problem.
Iaf volvorelaterade problem får jag hoppas. :)

Har som sagt en volvo 940 -1992, 2,3 GL, 131 vilda hk.
Haft problem med att kylarvatten sakta men säkert försvinner ur expansionkärlet.
Ser inte heller vart vattnet tar vägen.

Kollat alla slangar till kylaren, visserligen var det en liten slang som satt överst på högra hörnet som "glappa".
(Går till expansionskärlet från toppen av kylaren.) Har dock åtgärdat det och den sluter tätt och har slutat "glappa".Någon provtryckning av systemet har jag inte gjort, har inte heller tagit bort kylaren för att se om det är den som av någon anledning släpper ut vattnet.

Vad mer kan det vara som felar då vattnet försvinner?.

Igår kväll när jag öppna exp kärlet fick jag för mig att det kom en doft av bensin, eller åt det hållet iaf.
Är lite täppt i näsan, kan ha varit jag som lurat mig själv. Men om detta stämmer, vad kan vara felet då ?. :oops:

(Är ny då det kommer till felsökn av bilar, samt lagning. Detta har ni nog redan förstått.) :-)-)
av dalldall
om det inte läcker ut"synligt" och inte luktar glykol inne i bilen(värmeelementet) så lutar det åt toppackningen, hur ser oljan ut? hur ser kylvätskan ut? kolla stiften! hur mycket försvinner???? på min försvinner ca 1 liter i veckan och den startar illa på morgonen, så jag misstänker spricka i toppen, även om det är ovanligt på volvo. kolla med en bilverkstad om dom kan kolla efter avgaser i kylvätskan! är det en manuell eller aut?
Användarvisningsbild
av timor
Nyss bytt olja, men den gamla oljan var väldigt svart då jag bytte, vilket tyder på att den inte var bytt på rätt länge.

Kylarvattnet, har inte ändrat färg så vitt jag vet.
(vad är det jag kollar efter?, hur kan vattnet se ut?)

Lukten i kupén är inget jag tänkt på, ska kolla det så fort sambon kommit tillbaka med bilen. Ska tydligen bli väldans blött på golvet också. Man tänker ju inte så mycket på det blöta nu när det är så mycket snö och slask här uppe i norr.

Bilen är manuell växlad.

Ska jag vara ärlig lutar det åt att det kan vara värmeelementet i kupén.
Vad kännetecknar en spricka i toppen ?. Ryckig gång med väldans massa vitrök ?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ja ta o kolla värmepaketet eller anslutningarna till det och de som är vid torpedväggen. Relativt vanligt att den lilla värmekranen som sitter på torpedväggen läcker. Glykol är inte det roligaste man kan få på mattorna i kupén så se till att inte drälla så mycket, en avkapad dunk och massa trasor är att rekommendera.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av timor
Tack för tipset, ska göra det.
(sambon har bilen atm, får helt enkelt vänta tills ikväll)

Annars, är det mycket jobb för att byta själva värmeelementet på bilen ?
Misstänker att man måste mer eller mindre riva ner hela instrumentpanelen för att komma åt.

Är det vanligt att värmeelementet börjat läcka i sig ?. ?:-/

Tror jag måste frälsa min relativt nyinköpta 940 med massa kärlek a la biltema.
Deras kylslangar är väl helt ok ? :-/O/
av dalldall
har du inte ac är det lätt men lite bökigt att byta! har du ac är det lite svårare att byta men fullt möjligt, är det kass brukar det lukta glykol i kupen och bli imma på framrutan, jag har bytt några element och dom bilarna har gått runt30-40 tusen mil, det kan ju så klart hålla längre o kortare, det beror lite på hur man sköter glykolen! skaffar du ett på skroten så se till att hitta ett från en lågmilare.
av sssljo
Är väl inte helt ovanligt med att kylaren kan fått sig en liten läcka. Kör bilen riktigt varm, belasta upp för en backe. Stäng av motorn. Stanna och inspektera så gott det går med en ficklampa. Kolla innifrån genom fläkten. Hade läckage på insidan av kylaren på min 740 GLT, syntes som ett litet pysande. Var försiktig(varmt).
Användarvisningsbild
av timor
Det luktar bensin i expansionskärlet.. väldigt tydligt. ??:-/
Är det packningen ?

Måste man plana toppen då man byter topplockspackningen ?
av sssljo
Sök på tidigare trådar. Och om du är det minsta osäker så lämna in toppen på en bra mekanisk verkstad, de kan bedömma om den behöver planas och i sånt fall hur mycket. Mätningen gör de iallafall för att kunna bedömma bearbetningen.
av rickard84
rekomenderar helt klart en riktplaning av toppen. kostnad ca 500:-
sen köper du en sotningssats (innehåller topplockspackning, grenrörspackningar, insugspakning, alla O-ringar & pakboxar osv till toppen), Köp av märket Elring! det är samma som volvo säljer, dock betydligt billigare på t.ex mekonomen. Topplocksbultarna kan man dra 3 ggr, så dem behöver du inte byta.

sen klarar du dig bra med en hylsnyckelsatts & en momentnyckel, i haynes rephandbok står hur du gör, inte alls så svårt. det som egentligen kan strula är väl om grenrörsbultarna sitter som f*n.. inte så kul att dra av dom.

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]