Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BMC
#256208
Bäste Volvoägare i allmänhet och XC60 ägare i synnerhet!
Visst är det här en trevlig läsning: :D . Det här behövs i dess tider när
vissa motorjournalister är så oerhört negativa till Volvo, se dagens DN Ekonomi etc.

Prisregn över XC60
Den tyska utmärkelsen från Auto Motor und Sport är inte den första som XC60 belönarts med. Det har formligen regnat utmärkelser över Volvo XC60. Bara i januari blev modellen utsedd till Årets SUV 2009 av den brittiska tidningen What Car? och belgiska 4x4 Plus samt fick det "Gyllene hornet" av den ryska tidningen Klaxon.
- Volvo är känt för två saker, att tillverka en av världens mest familjeanpassade bilarna och några av de säkraste. XC60n förstärker det anseendet, lovordade Steve Fowler, redaktionschef för gruppen What Car?-tidningar.
Att vinna den prestigefyllda What Car?-utmärkelsen Årets SUV 2009 är mycket viktigt för XC60 och kan ha stor betydelse för den framtida försäljningen. XC60 följer i hjulspåren efter den framgångsrika, XC90, som fick samma utmärkelse både 2003 och 2004.

I tuff konkurrens i SUV-klassen, imponerade XC60 2.4D SE på What Car?-juryn med sin körkomfort, tålighet, säkerhet och klassledande finess.
- Körningen är behaglig och du glider över vägbulor som om de inte fanns och den känns säker och skapad med bra väghållning och en imponerande stabilitet. Den leder klassen när det gäller finess också, det är nästan inget störande vägljud, och vindbruset välisolerat. Trots ett avlägset brummande från dieselmotorn på 2,4-liter vid accelereration är det inte tillräckligt för att störa lugnet, sade juryn.
#257138
Läst en del inlägg på diverse forum och kommentarer (TV, AMS osv.) om att fabriken nere i Gent jobbar som galningar för att hinna bygga XC60 på grund av hög efterfrågan. Stämmer detta? Någon som vet hur bra XC60 har sålt sedan lanseringen (world wide), motsvarar det säljmålen?

Utmärkelserna dugger ju som ovan nämnt tätt, frågan är alltså om försäljningen går lika bra med tanke på dagens situation.

Nyfiken.. :)
#257218
Linqid skrev:Läst en del inlägg på diverse forum och kommentarer (TV, AMS osv.) om att fabriken nere i Gent jobbar som galningar för att hinna bygga XC60 på grund av hög efterfrågan. Stämmer detta? Någon som vet hur bra XC60 har sålt sedan lanseringen (world wide), motsvarar det säljmålen?

Utmärkelserna dugger ju som ovan nämnt tätt, frågan är alltså om försäljningen går lika bra med tanke på dagens situation.

Nyfiken.. :)
Hittills 2009 har den sålts i 3658 ex.
Ligger ganska rätt på säljmålen, och det får väl anses OK med tanke på de tuffa tiderna.
Då har den dessutom inte ännu introducerats i Nordamerika (och Kina). US-lanseringen borde dra igång volymerna ännu mer.
av BMC
#257225
Läste i dagens BILSweden rapport för januari 2009 försäljning att Volvo XC60 har 268 st ny registreringar i Sverige under denna månad. Audi Q5 hamnade på 85 st.
XC60 slog t.o.m Audi A4. Plus ett gäng med andra tyska bilar :P
Hur som helst så är det kul med Volvo och självklart också SAAB:s framgångar till trots under denna "kalla" ekonomiska nedgången.
av BMC
#257362
~Kalle~ skrev:Det hade varit ännu roligare ifall de hade tillverkat XC60 här i Sverige så hade folk kanske fått behålla jobben :(

/Kalle
Jo det är ju självklart. men nu är det inte så och trots allt är det så i slutändan att om det går bra för Volvo PV i stort så ökar det också möjlighet till utökad produktion i Sverige. Lät det krystat? :???:
Hur som helst så behöver vi all draghjälp för vår inhemska industri + Volvo + underleverantörer.
#257538
~Kalle~ skrev:Det hade varit ännu roligare ifall de hade tillverkat XC60 här i Sverige så hade folk kanske fått behålla jobben :(

/Kalle
Jo visst, men samtidigt får man förstå att man balanserar produktionen mellan Torslandafabriken, Sverige och Gentfabriken, Belgien. Båda fabrikerna är anpassade för 200-250-tusen bilar per år.

När produktionsplaneringen för XC60 beslutades nån gång 2005 så hade Torslanda i pipeline ny S80, ny V70, ny XC70, samt storsäljaren XC90. Förväntade volymer på +250 000 årsproduktion.

Gent hade småbilarna S40, V50, kommande C30, samt en åldrande S60.

Då var det helt logiskt att lägga XC60 i Gent, annars hade man fått kapacitetsproblem i Torslanda.

Nu blev ju verkligheten 2008 annorlunda än vad den såg ut 2005. De bilar som Volvo tappat volym på byggs alla i Torslanda (bara XC70 som går hyfsat enligt mål). Samtidigt valde många V50:n istället för V70:n så Gent fick ett uppsving.

Framöver kommer man ju balansera så att Torslanda får mer nya bilmodeller, det finns ingen ekonomi i att producera för få bilar, och man klarar sig inte med en fabrik.
Det gäller bara att marknaden stabiliserar sig så att folk börjar köpa bilar igen...
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]