Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emdor
Nu har jag sökt utan att finna något svar. Svärfar frågade mig just om jag kunde hjälpa honom starta hans bil med startkabel. Då jag vet att batteriet ligger bak i skuffen under en djäkla massabråte och en kåpa så undrar jag. Finns det någon minuspol under huven som man kan koppla från? Det verkar ju helt löjligt att man måste tömma bagagen och skruva bort kåpan runt batteriet för att komma åt minuspolen, eller är det konstruerat så dumt?
av emdor
Jag hittade nu en guide på denna sida där det stod att du kan hjälpa en annan bil att starta genom att koppla + polen på plinten framme vid säkringsboxen och sen fästa minuspolen på lyftöglan på motorn....funkar det utan att koppla på minuspolen?
av Psyko
emdor skrev:Jag hittade nu en guide på denna sida där det stod att du kan hjälpa en annan bil att starta genom att koppla + polen på plinten framme vid säkringsboxen och sen fästa minuspolen på lyftöglan på motorn....funkar det utan att koppla på minuspolen?

informationen du söker finns annars i Instruktionsboken...............

Hur som helst fungerar det att göra som du beskriver.
Annars har du jordpunkter på insidan av vä framskärm
av emdor
Psyko skrev:
emdor skrev:Jag hittade nu en guide på denna sida där det stod att du kan hjälpa en annan bil att starta genom att koppla + polen på plinten framme vid säkringsboxen och sen fästa minuspolen på lyftöglan på motorn....funkar det utan att koppla på minuspolen?

informationen du söker finns annars i Instruktionsboken...............

Hur som helst fungerar det att göra som du beskriver.
Annars har du jordpunkter på insidan av vä framskärm
Jag hittar i manualen hur man själv blir hjälpt att starta bilen men inte hur man kopplar för att hjälpa någon annan....
Användarvisningsbild
av Kaxe
Du skall INTE ansluta båda kablarna mellan batterierna. I stället skall du leta upp en jordpunkt i båda bilarna och där ansluta den svarta jordklämmans båda ändar. Alltså inte på batteriet! Bara röda pluskabeln kopplas mellan batterierna. En bra jordpunkt är så långt från batteriet som möjligt för satt undvika gnistbildning vid batteriet pga att där kan finnas knallgas i värsta fall, nu sitter ju batteriet i bagaget på V 70 så här är det ju ingen risk för nån smäll under motorhuven i alla fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
anslut ingen startkablar eller laddare till minusplinten på vänster framskärm. Ni vill inte att det ska gå stora strömmar genom dessa kablar & in i diverse styrenheter, vilket kan hända om dessa har dålig kontakt med "skärmen"

jorda i lyftögglan nära servopumpen.
av Fred
Alla rena metalldelar som har kontakt med karossen fungerar att koppla svarta kabeln till. Hela karossen fungerar som jordning (=minuspol) så är det bara metallrent är det bara att koppla på. Lyftöglan är ju smidigast då den är lätt att se och är olackerad.

Sen ett litet förtydligande: anledningen till att man ska välja en jordpunkt långt ifrån batteriet är inte för att undvika gnistbildning, det kommer det bli ändå, utan för att undvika att gnistorna antänder eventuell knallgas som uppkommit i det svaga batteriet när det tagit emot laddning från starthjälpsbilen. I en V70 är detta, som redan nämnts, inte ett problem då man normalt inte kopplar in sig i närheten av batteriet om man behöver starthjälp.

Kopplingsordningen vid starthjälp är som följer:

1. Röd kabel kopplas från starthjälpsbilens +pol på batteriet till döda bilens +pol (batteriets eller annan +plint).
2. Svart kabel kopplas från starthjälpsbilens -batteripol till döda bilens valda jordpunkt (t ex lyftöglan).
3. Döda bilen startas.
4. Koppla loss allt i motsatt ordning.

Var mycket nogrann att röda kabelns klämmor inte kommer i kontakt med någon av bilarnas chassie (jord).

Mvh
/Fred
av emdor
Kaxe skrev:Du skall INTE ansluta båda kablarna mellan batterierna. I stället skall du leta upp en jordpunkt i båda bilarna och där ansluta den svarta jordklämmans båda ändar. Alltså inte på batteriet! Bara röda pluskabeln kopplas mellan batterierna. En bra jordpunkt är så långt från batteriet som möjligt för satt undvika gnistbildning vid batteriet pga att där kan finnas knallgas i värsta fall, nu sitter ju batteriet i bagaget på V 70 så här är det ju ingen risk för nån smäll under motorhuven i alla fall.
Ok tusen tack för hjälpen. Då vet jag hur det funkar till nästa gång. Jag trodde faktiskt att man var tvungen att koppla från minuspolen på batteriet men nu är det tydligen inte så.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]