Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maximilian
Jag har nu kört 200 mil med bilen och det första missljudet har kommit.

Det knäpper regelbundet vid uppvärmningsfasen vid båda B-stolparna, troligtvis från vent-utblåsen. Det avtar när bilen har blivit varm, men vid lite belastning i kurva eller ojämn väg kommer knäppet tillbaka. Det blir också ett sk knakljud då också.

Är det en sk "dörrfix" enligt Henke som måste göras eller måste den in och göra en smörjning av dörrlister hos Volvo eller finns det ett sk service-meddelande på detta?

Någon som vet?

Mvh
/C

Rubriken förtydligad. Antog att det var V70 T6 det gällde.
/Tomas88
Har samma ljud i min XC70 II. Försvinner när kupén har blivit uppvärmd. Har vant mig och störs inte av det. Hade det knäppt hela tiden så hade det ju varit lite störande.

Knakljudet kan komma från någon av dörrarna. Om så är fallet brukar verkstaden kunna fixa detta genom en enkel justering.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av henka35
Maximilian skrev:Jag har nu kört 200 mil med bilen och det första missljudet har kommit.

Det knäpper regelbundet vid uppvärmningsfasen vid båda B-stolparna, troligtvis från vent-utblåsen. Det avtar när bilen har blivit varm, men vid lite belastning i kurva eller ojämn väg kommer knäppet tillbaka. Det blir också ett sk knakljud då också.

Är det en sk "dörrfix" enligt Henke som måste göras eller måste den in och göra en smörjning av dörrlister hos Volvo eller finns det ett sk service-meddelande på detta?

Någon som vet?

Mvh
/C

Rubriken förtydligad. Antog att det var V70 T6 det gällde.
/Tomas88
Det finns en lösning med att man monterar in en tejpbit i bältets övre mekanism. Jag har fått det på min och det blev tyst efter det. Prata med din verkstad.

//Henrik
Tid bokad, det som låter är bältesträckarna vid b-stolpen. Fick även tipset om att göra en uppdatering på det kända knakljudet i dörrarna. En annan grej som dykt upp är att vä bakdörr indikerar att dörren är öppen vid kall
väderlek, min mekaniker meddelade då att det fanns ett sk tai-meddelande på detta och att han ordnar samtliga dörrar.

Hur många kända fel finns det egentligen som Volvo borde åtgärda på våra bilar innan garantien går ut?

Mvh
/Christian
av NEW
Lämnade in min bil i dag för en rad åtgärder.

•Tank mätare visar aldrig mer än halv tank
•Skaller i framdörrar/a-stolpar när man kör på grov asfalt
•Skaller i höger dörr när man spelar musik med mycket bas
•Gnissel från backluckan och dörrar när man kör över ojämnheter
•Kupéfläkten låter trasig (som att lagret är dåligt)
•Konstigt ljud från motorn/fläkt/ac eller liknande ibland vid tongångskörning, försvinner efter några sekunder. Stänger man av ac försvinner ljudet.
•Bilen har inte gått att starta 2 gånger
•Parkeringssensorer och indikation i Display?
•Lukt från AC

Hoppas att dom fixar detta, vissa av problemen verkar försvinna när utetemperaturen ändrar sig.
Ska hämta bilen om ett par dagar.
av sallad
Jag har en V70II 2.4D uttagen januari 08 efter en månad fick jag problem med att motorn tappar draget och efter ytterligare 2 veckor fick att "vänster bakdörr är öppen" vid kallt väder vilket resulterade i att bilen inte gick att låsa. Lämnade in bilen och fick då reda på att det fanns en uppgradering för motorprogrammet samt att smort upp dörrlås m.m.

Efter ytterligare 2månader är det dags igen, då säger larmet "larmsystem, service erfordras" och denna gången lämnade jag in igen och då var det rörelsedetektorn till larmet som var trasig.

2 veckor efter detta så ser jag olja på hjulupphängningen och en vecka senare börjar jag få ett vinande ljud i bilen, som från en gammal bil där generatorljudet spelas upp i stereon. Innan bilen är inne på service igen börjar styrservot att låta högt och på servicen visar det sig att styrservot pajjat och blivit utbytt.

Från i somras så har jag nu ett mycket irriterande ljud från bagageutrymmet från bakluckan som hörs hela tiden man kör. Fick tipset att spreja på siliconolja, vilket hjälpte i två veckor, men sedan dess har ingen siliconolja hjälp att få tyst på ljudet.
Nu hörs även knäppningar från passagerarsidan stolpe när man kör eller har radion på med mycket bas.

Från november har jag fått varningar ett par gånger om att det varit "låg batterinivå". Har ingen aning om varför, men brukar dyka upp i samband med att diselvärmaren har varit på. Detta känns ju inte så himla bra för värmaren vill man ju kunna ha igång när man köpt den.

Senaste felet är "strålkastarfel, service erfordras". Har ju bi-xenonljus och bilen har gått 1600mil, ör det då redan dags att byta dessa???

Nu är det dags att ringa verkstan och be dem fixa alla småfel. Innan hade jag en v70 från 98 och den var inne på verkstan 4 gång (service borträknat) på 10 år medan denna nya bil varit in 4 gånger innan den var ett halvår, känns skittråkigt.
Användarvisningsbild
av henka35
sallad skrev:Jag har en V70II 2.4D uttagen januari 08 efter en månad fick jag problem med att motorn tappar draget och efter ytterligare 2 veckor fick att "vänster bakdörr är öppen" vid kallt väder vilket resulterade i att bilen inte gick att låsa. Lämnade in bilen och fick då reda på att det fanns en uppgradering för motorprogrammet samt att smort upp dörrlås m.m.

Efter ytterligare 2månader är det dags igen, då säger larmet "larmsystem, service erfordras" och denna gången lämnade jag in igen och då var det rörelsedetektorn till larmet som var trasig.

2 veckor efter detta så ser jag olja på hjulupphängningen och en vecka senare börjar jag få ett vinande ljud i bilen, som från en gammal bil där generatorljudet spelas upp i stereon. Innan bilen är inne på service igen börjar styrservot att låta högt och på servicen visar det sig att styrservot pajjat och blivit utbytt.

Från i somras så har jag nu ett mycket irriterande ljud från bagageutrymmet från bakluckan som hörs hela tiden man kör. Fick tipset att spreja på siliconolja, vilket hjälpte i två veckor, men sedan dess har ingen siliconolja hjälp att få tyst på ljudet.
Nu hörs även knäppningar från passagerarsidan stolpe när man kör eller har radion på med mycket bas.

Från november har jag fått varningar ett par gånger om att det varit "låg batterinivå". Har ingen aning om varför, men brukar dyka upp i samband med att diselvärmaren har varit på. Detta känns ju inte så himla bra för värmaren vill man ju kunna ha igång när man köpt den.

Senaste felet är "strålkastarfel, service erfordras". Har ju bi-xenonljus och bilen har gått 1600mil, ör det då redan dags att byta dessa???

Nu är det dags att ringa verkstan och be dem fixa alla småfel. Innan hade jag en v70 från 98 och den var inne på verkstan 4 gång (service borträknat) på 10 år medan denna nya bil varit in 4 gånger innan den var ett halvår, känns skittråkigt.
Strålkastarfelet kommer av för låg batterispänning vid tändögonblicket när xenonlampan tänds.

//Henrik
av sallad
Tack för info Henrik! Då gäller det bara att lista ut varför batteriet drar ur? Kommer väl bara få höra "kör du korta sträckor?".

Ingen som vet vad man skall göra åt knarret i baklucken (om det nu är därifrån det kommer)???
av Amli
sallad skrev: Ingen som vet vad man skall göra åt knarret i baklucken (om det nu är därifrån det kommer)???
Det är tydligen ett ganska vanligt och lättåtgärdat problem att lösa. Kontakta din verkstad så lär dom veta. Annars sök här på forumet, det finns flera trådar som tar upp problemet.
Användarvisningsbild
av henka35
Amli skrev:
sallad skrev: Ingen som vet vad man skall göra åt knarret i baklucken (om det nu är därifrån det kommer)???
Det är tydligen ett ganska vanligt och lättåtgärdat problem att lösa. Kontakta din verkstad så lär dom veta. Annars sök här på forumet, det finns flera trådar som tar upp problemet.
Man fettar in låset och gummilisterna så blir det tyst.

//Henrik

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]