Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fjessan
Hej hej!
Har som sagt en 740, B230f 87a.
Den startar lätt, men så fort man nuddar gasen så dör den, Har tittat så det kommer upp soppa före spridarna (Slangen som kommer från pumpen).

Kanske inte världens bästa beskrivning.

Tacksam för svar! Mhv Johan
av rickard84
kan kamremmen ha hoppat ett hack?
låter annars som att tändningen skulle stå fel, men det gör den automatiskt om kamremmen hoppat.

Hur uppkom felet, bytte du något eller blev den som en kratta under färd.. eller en morgon när du skulle starta?
Användarvisningsbild
av MoteX740
Vet inte om det finns Lmm på dom där, MEn låter lite som det också, om du har en, Testa koppla ur lmmen och se om den startar och går lika dant :)
av Fjessan
Det började med att den skjöt 1ans säkring(soppa pump) HELA tiden... Började leta fel, hittade inte på något, tog ur relät till soppa pumpen och satt tillbaka det igen, viips så fick säkringen vara hel...Gick bra att köra ett litet tag, 15min kanske... Sen börja den rycka mer och mer... Och nu är vi nere på nuddar jag gasen så dör den helt enkelt!

Jo det sitter en lmm, det är jag ganska övertygad om...
av rickard84
Ja du har LMM, (slutnummer 007) så det sitter LH jetronic 2,2 i din bil..
Om lmm är trasig så ska inte bilen uppföra sig som du beskriver iallafall.

det kan hända att det är dålig kontakt (ström) ner till din bränslepump under bilen, kolla relät (du kan ta isär och se så lilla kretskortet ser helt ut).

Alternativt så direktkopplar du bränslepumpen. det är den rosa/skära kabeln som går mellan bränslepumpsrelä och säkring 11. under säkrings/reläcentralen.. den lite tjockare är till huvudpumpen under bilen och den tunnare till tankpumpen.

Å du har väl ordentligt med soppa i tanken?
av Fjessan
Har även provat bytt relä, Ingen skillnad.
Det sprutar soppa ur slangen som går upp till motorn om jag skruvar isär den och kör på startmotorn...

Soppa är det i den också :)
av rickard84
som sagt kolla hur kamremmen sitter. det är relativt lätt.
bort med övre kamremskåpan
markerinen på remskivan ska stå rakt upp, och markeringen på kamaxeldrevet ska stå nstan rakt upp, lite till vänster (kl 11), drevet i mitten spelar ingen roll hur det står.

bara att snurra motorn med en 24mm hylsa och spärrskaft på veven tills markeringarna kommer rätt.

annat jag tänkte på var om spridarrelät (sitter på expansionskärlet) om det spökar.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
rickard84 skrev:som sagt kolla hur kamremmen sitter. det är relativt lätt.
bort med övre kamremskåpan
markerinen på remskivan ska stå rakt upp, och markeringen på kamaxeldrevet ska stå nstan rakt upp, lite till vänster (kl 11), drevet i mitten spelar ingen roll hur det står.

bara att snurra motorn med en 24mm hylsa och spärrskaft på veven tills markeringarna kommer rätt.

annat jag tänkte på var om spridarrelät (sitter på expansionskärlet) om det spökar.
Finns markeringar för remskiva och kamdrev... Ställer man remmen enligt rickard84:as beskrivning, så har man tur (som i triss) om remmen hamnar rätt... :wink:
av Fjessan
Ska iväg snart och titta till hur kammen står...
Det går att gasa upp den i varv om man gasar vääldigt försiktigt...

Baah lite sommar på detta så slipper volvon tack :P
av anp
Som jocke skriver, det finns markeringar att följa i kåpor och remhjul.
Enkelt uttryckt skall vevaxel och kamdrevsmärkningarna stå kl, 12 ( linjera med varandra ) och mellanaxeln skall stå kl, 15

Ev, märkningar på remmen behöver du inte bry dig i såvida du inte vill krångla till det i onödan.
De kan dock användas för montering/kontroll av kamremsinställning, men det förutsätter i vart fall att övriga markeringar är korrekta.
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]