Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Upptäckte idag att styrningen betedde sig lite underligt och att servopumpen gnydde, lyfte på huven och kollade nivån i behållaren och upptäcker att det fattas en hel del olja. Hällde på kanske 2-3dl och sedan tystnade det igen.
Det är kanske ett par veckor sedan som jag kollade nivån senaste (blir ju inte så ofta eftersom den inte läcker) men nu helt plötsligt så var det "tomt".
Har kollat lite snabbt och kunde bara konstatera att det varken droppar eller rinner ifrån bilen undertill, det finns inte heller fläckar på uppfarten.
Så då är ju frågan, vart har oljan tagit vägen!??
Finns det vanliga fel/läckage som uppkommer på dessa eller ni har andra tips och råd!?
Användarvisningsbild
av Claes74
kan ju vara så att olja finns i damaskerna på styrstaget? prova att lossa lite på den och se om där finns någon olja.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Är det vanligt att man blåser packningarna i styrväxeln?
Det är ju förhållandevis lite olja som försvunnit, så det finns ju en möjlighet att det skulle få plats i damaskerna...
av *pettson*
Vanligt.. Tja.. nej faktiskt inte. Men det förekommer tyvärr. OFTAST på grund av att nån damask gått sönder och sen har man fått in grus som repat packningen sakta men säkert. Det har alltså inte rengjorts ordentligt vid bytet av damasken.
av S80_140HK
Och slangarna/rören är i bra skick? Jag råkade ut för samma sak fast med en V70, helt plötsligt började styrningen gny och bete sig underligt och jag hade inte sett några fläckar på uppfarten. Visade sig att motorvärmarkablaget hade skavt hål på ena slangen till servon och det läckte bara under körning i början, sen när hålet blev större så stod bilen och droppade konstant.

Dem slangarna var inte billiga på Volvo.. :evil:

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]