Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mr_740
Halloj!

Har en 744 från 87 med en motor från en 240 85:a, B230A med solex 175cd förgasare på. När den gick sist så bara tvär dog den och sen dess har den inte visat det minsta liv. Det finns ström till tändspolen och i kabelhärvan till fördelaren när tändningen är påslagen, men det kommer ingen gnista. Bränsle får den. Någon som har nån anning om vad det kan vara? Vill ju inte att bettan skall stå stilla för länge.
av Arne
Byt ut tändmodulen som sitter innanför vänster strålkastare, framför hjulhuset.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vilket tändsystem? två eller tre kablar till fördelaren?
av Mr_740
Ska testa å byte ut slutsteget. Det går tre kablar till fördelaren. Återkommer när jag testat.
av Mr_740
Testade att byta tändmodulen brevid luft burken,men det blev inte någon skillnad.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, hallgivare i fördelaren alltså. Och du har matning dit. Mät på stiftet i mitten och dra runt motorn för hand. Signalen ska slå över nästan hela batterispänningen.

Kollat gnistan direkt på spolen så det inte är överslag i rotorn eller så?
av Mr_740
Ska testa och mäta där. mätte vid kontackt stycket till tändmodulen när jag bytte den, det va ingen ström alls där vad jag fick fram. antar att det har med hallgivaren att göra. skall testa det med tändspolen, men rotorn är rätt ny och det finns inga tecken på överslag där.
av Mr_740
Nu har jag mätt där, fick 4,85v hela varvet runt, bröts 4 ggr som det skall.. kan det vara stryboxen tro? har ett kablage från 240 som killen jag köpte motorn av tyckte jag skulle koppla in till fördelaren, men det gjorde jag inte eftersom det då fungerade perfekt som det var. flyttade bara över kablarna. kablaget består av ett slutsteg med kontaktstycke, därifrån går det två kablar till tänspolen och en med 3st till fördelaren och sedan en kabel som skall anslutas någonstans. kan det vara lättare att försöka koppla in detta istället för att byta styrbox om det är den?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mr_740 skrev:Ska testa och mäta där. mätte vid kontackt stycket till tändmodulen när jag bytte den, det va ingen ström alls där vad jag fick fram.
Du ska ha batterispänning på nr 4 på tändmodulen. (Med tändningen på naturligtvis)
av Mr_740
Det fanns ingen ström alls där.. då måste de vara styrboxen, eller?

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]