Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av piddemannen
#256769
Har en S80 2,5T 2008 och igår så la yttertempen av och plötsligt så började det blåsa kalluft ur munstyckena. efter en stund så kom yttertempen tillbaka och visade +17 grader och värmen återkom.
Idag så fungerade den ett tag, sen var det bara 3 streck i yttertempen och värmen försvann.
Skruvar man upp på 27-28 grader kommer det lite värme.
Någon som vet??? :shock: :shock:
Användarvisningsbild
av halmstaden
#256791
Hur är det med evaporatortempgivare på dessa bilar? Har dålig koll tyvärr, men på V70N kan de ställa till problem med lufttemp. Ang. termometern vet jag inget.

Oavsett så ska detta förstås inte hända på en 2008 års modell :???:
av Psyko
#256915
piddemannen skrev:Har en S80 2,5T 2008 och igår så la yttertempen av och plötsligt så började det blåsa kalluft ur munstyckena. efter en stund så kom yttertempen tillbaka och visade +17 grader och värmen återkom.
Idag så fungerade den ett tag, sen var det bara 3 streck i yttertempen och värmen försvann.
Skruvar man upp på 27-28 grader kommer det lite värme.
Någon som vet??? :shock: :shock:
Problemet är ju isf yttertempen. Om den säger att det är xx antal grader ute kommer
ecc:n jobba efter det.

Lämna in bilen och förklara att yttertempen beter sig konstigt och att du då får problem med
värmen i bilen
av Knasen
#257061
piddemannen skrev:Har en S80 2,5T 2008 och igår så la yttertempen av och plötsligt så började det blåsa kalluft ur munstyckena. efter en stund så kom yttertempen tillbaka och visade +17 grader och värmen återkom.
Idag så fungerade den ett tag, sen var det bara 3 streck i yttertempen och värmen försvann.
Skruvar man upp på 27-28 grader kommer det lite värme.
Någon som vet??? :shock: :shock:
Skulle tippa på ett glapp i kontakten till dörren, vicka lite på kontakten och se vad händer med visning i instrumentet.
Användarvisningsbild
av CarMan
#257092
ja yter tempen siter i backspegeln, sen går den hård trådat till ECM. därifårn ger sen informationen via can ut till alla enheter som vill ha tempen
#257954
Var igår och lämnade in bilen på volvo. De bytte givaren, kollade felkoder, dörrkontakter osv. De är så att tempgivaren går med separata kablar direkt till motorstyrningen. Hittade inte felet utan det bara fortsatte att strula. efter flera samtal med volvo göteborg kom de fram till att det kunde vara en givare som sitter i intercoolern och känner av insugstemp, fuktighet, atmosvärtryck osv. denna sensor samarbetar med yttertempen. Vid vidare felsök med någon form av testsak( vet inte vad) så visar det sig att givaren i intercoolern visar +60 grader vid körning. det är typ o grader ute och enligt den så är insugstempen +60 grader.
Den och yttertempgivaren samarbetar om värdena och avviker de för mycket från varandras olika temp går motorstyrningen in i ett sk "safemode".

Mycket text de här :) Sen när de plockade loss den här givaren i intercoolern var kontaktstycket fullt med vatten. Inte konstigt att den har betett sig konstigt.
PÅ morgonen har de inte varit något problem, troligtvis har vattnet varit fruset på morgonen och när de töade upp efter någon mil började problemen.

Nu fungerar bilen som det ska, fick full tank på vår egen bil och fick låna en v50 i 2 dar utan kostnad.
En eloge till verkstaden :-)-)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]