Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag börjar att få lite panik.
När jag skulle tanka igår så gick det inte att öppna tankluckan!
Jag har kollat att säkringarna i motorrummet är hela. Centrallås+larm funkar helt normalt.
I förardörren funkar varken att öppna tankluckan, bakluckan samt knappen som låser/öppnar alla dörrar.
Kan felet vara i dörren?
Eller sitter det säkringar någon annnanstans än i motorummet?
Mvh Hasse
om det nu är en v70 97 - 00
mest sannolikt så har låskolven frusit fast så har du ett varm garage så kanske den släpper av sig själv inom några timmar.
jag hade försiktigt brutit upp luckan utan att skada lacken, den låses nämligen av en plastbit som är lätt att byta och kostar 20 - 40 spänn på volvo har jag för mig (bröt sönde min med slangen till bensinpumpen i somras),
Om låsmotorn inte fungerar till tankluckan så står det hur du får upp den i instruktionsboken. :wink:
Det finns en nöd öppning av tankluckan, bakom plastluckan till hö. nedre bakljus i ditt fall.
det är alla gånger så att c-låsknappen på höger framdörr inte är i rätt läge, då ligger den o blckerar systemet.
sen så har denna bil nödöppning genom at du sträcker in armen o drar förhand i motorn.
Jag råkade ut för samma sak i veckan. Det verkar dock som problemet sitter i kontakten mellan vänster framdörr och chassiet. Jag ryckte och slet lite i kablaget och sedan gick det att låsa upp tankluckan. (Jag har ochså haft problem med glapp i högtalaren i vänster dörr).
Tack för alla tips!

C-låsknappen funkar inte heller i vänster dörren och likaså den som man öppnar bakluckan med.
Annars så funkar elhissar, speglar
Det kablaget som sitter i mellan själva bilen och dörren är det någon slags koppling med stift på bajonettfattning?
I såfall kanske jag skulle testa ta isär och försöka få lite bättre kontakt.
Annars så får jag ta till nödöppnaren.

Hasse
Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]