Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Claes74
hej

För några dagar sedan märkte jag vibrationer i bakändan som antydde ett separerat däck eller liknande, när jag tittade närmare i går kväll så
ser jag att höger bakdäck pekar mycket innåt?
jag vet att toe går justera bak men känns lite konstigt att det helt plötsligt ändras utan åverkan, vad kan annars gått sönder????

Claes
av *pettson*
Claes74 skrev:hej

För några dagar sedan märkte jag vibrationer i bakändan som antydde ett separerat däck eller liknande, när jag tittade närmare i går kväll så
ser jag att höger bakdäck pekar mycket innåt?
jag vet att toe går justera bak men känns lite konstigt att det helt plötsligt ändras utan åverkan, vad kan annars gått sönder????

Claes
Det som kan och bör ha hänt är att en tvärarmslagring gått sönder. Alternativt bägge. Kontrollera bussningarna som håller ihop triangellänkarna bak.
Alternativet du har är att en länkarmsinfästning (den i triangellänken) gett upp. Det borde du se bara du hänger av hjulet.
Användarvisningsbild
av Claes74
tack, skall kolla nu vid lunch, såg att e´n bussningssats kostar 269 på biltema, vilken lycka att ha det stället så nära.

Återkommer
Användarvisningsbild
av Claes74
när jag nu i dagsljus tittade så hade båda hjulen samma toe in, däremot så hade vb däck separerat. mystiskt tycker jag med ett märkesdäck som michelin.
jaja det bevisar ju iallafall att bara för att det är dyrt så behöver det inte vara bra.

Claes
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Claes74 skrev:när jag nu i dagsljus tittade så hade båda hjulen samma toe in, däremot så hade vb däck separerat. mystiskt tycker jag med ett märkesdäck som michelin.
jaja det bevisar ju iallafall att bara för att det är dyrt så behöver det inte vara bra.

Claes
Det är inte helt ovanligt att Michelins vinterdäck sepererar.Jag har varit ute för det vid flera tillfällen.
personligen så tycker jag att inte Michelin är bättre än andra premium däck som t e x Nokian eller Conti.
Användarvisningsbild
av Claes74
själv har jag kört mest BARUM OCH KUMHO på bilarna jag hafte de senaste åren och aldrig aft problem
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]