Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dave
Hej!

Min bil kommer inte upp i värme, nålen kommer bara halvvägs till mittenläget. Ibland om jag kört hårdare i stadstrafik kan den komma lite högre. Kör 24 grader varmt o det är nästan kallt i bilen. Borde vara dags o byta termostaten? Sen vågar man sig på en biltema eller mekonomen? kollade volvo o de vill bara sälja själva "huset" för 1600. Sen kollade jag under huven, verkar inte vara för svårt att byta själv men har en enkel fråga: ska man sätta en klamp på kylarslangarna då jag ska lossa för att få ut termostatet? eller räcker det med att ha locket på kylvätskehållaren?

Tack på förhand

Dave
Användarvisningsbild
av greeeken
Det här med biltem hela tiden.
Det är klart du kan köpa från dom fungerar lika bra som den du köper från mekonomne, autoexpert volvo osv.
JA det kan vara dags att byta termostaten om den inte går upp till mitten.
Användarvisningsbild
av dave
Ja det var ju nästan halva priset på biltema gentemot Mekonomen. Åker o köper imorgon då.

ja detta med biltema säger du, har ju hört o läst att man ska köpa deras grejor utom till bilen :)

Du har ingen koll på detta med att klampa slangar etc eller bara och köra?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tappa ut några lite kylarvätska innan. Så slipper du slabba.
Tror det finns en avtappningsplugg i nederkant på kylaren. Är så på min i alla fall.
Är inte kylarvätskan bytt på ett tag så kan du ju överväga att byta den också när du ändå håller på.

Ang Biltema finns det en massa olika åsikter om deras delar. Personligen har jag inte upplevt något problem med deras delar.
Användarvisningsbild
av dave
Japp har hittat tappningspluggen. har servat bilen på volvo regelbundet, ingår det att de byter kylvätska någon gång? Annars borde jag nog tappa ur och spola rent med vatten ett tag och sen blanda till ny vätska.

Biltemas termostat var restnoterad. Köper mekonom istället. Hittat termostathuset och det ser inte för svårt ut. Ska köpa en ny packning med så det blir tätt och fint.

tack för svaren boys!

Dave
Användarvisningsbild
av Tomas88
dave skrev:har servat bilen på volvo regelbundet, ingår det att de byter kylvätska någon gång? Annars borde jag nog tappa ur och spola rent med vatten ett tag och sen blanda till ny vätska.

Dave
Ärligt talat vet jag inte om det ingår. Men om jag varit som du hade jag nog bytt kylarvätskan och spolat lite med trädgårdsslangen.
När jag köpte min S40 som gått 17 000 mil var den fullservad på Volvoverkstad. Men den kylarvätskan var inte bytt på ett bra tag kan jag säga.
Gammal kylarvätska får ju sämre rostskyddande egenskaper och en högre fryspunkt.

Ska man ändå börja tappa ut kylarvätska så är det inte så mycket mer jobb att byta och Biltemas Etylenglykol är inte så dyr heller.
Användarvisningsbild
av dave
Bytte idag termostaten, det var ju busenkelt? tog 10 minuter bara. Liite vätska läkte ut som jag hade papper under som sög upp. Körde motorn en stund och fyllde sen upp med 50 % vatten o 50% glykol. Tog sen o testkörde bilen en 20 minuter och då fick jag rätt temp och åter var det varmare i bilen! Lite stolt man är som löst det själv : )

Dock tänkte jag på en sak jag såg då jag körde statstrafik sen: Nålen gick liiite över mot det varma, är det någon inkörningsperiod etc eller spelar detta ingen roll?

Dave
av S.t.r.a.n.D
Tomas88 skrev:
dave skrev:har servat bilen på volvo regelbundet, ingår det att de byter kylvätska någon gång? Annars borde jag nog tappa ur och spola rent med vatten ett tag och sen blanda till ny vätska.

Dave
Ärligt talat vet jag inte om det ingår. Men om jag varit som du hade jag nog bytt kylarvätskan och spolat lite med trädgårdsslangen.
När jag köpte min S40 som gått 17 000 mil var den fullservad på Volvoverkstad. Men den kylarvätskan var inte bytt på ett bra tag kan jag säga.
Gammal kylarvätska får ju sämre rostskyddande egenskaper och en högre fryspunkt.

Ska man ändå börja tappa ut kylarvätska så är det inte så mycket mer jobb att byta och Biltemas Etylenglykol är inte så dyr heller.
Ingår inte att tömma och fylla på ny kylarvätska vid en vanlig service om inte kunden begär det. Dock, så ingår det att kolla fryspunkten så där behöver du inte vara orolig. Är den för låg så åtgärdas det.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nä att det inte ingår vid vanlig service förstår jag men tänkte ifall de bytte vid något annat intervall. Men det gör de inte då alltså.
Användarvisningsbild
av Tomas88
RoadKiller skrev: Ingår inte att tömma och fylla på ny kylarvätska vid en vanlig service om inte kunden begär det. Dock, så ingår det att kolla fryspunkten så där behöver du inte vara orolig. Är den för låg så åtgärdas det.
För låg? Ju lägre fryspunkt desto bättre. Bättre att vätskan fryser vid -30 än -20 grader. -30 grader celcius är en lägre teperatur än -20 grader celsius... Eller?

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]

Hur många mil. Har den fräscht brä[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]