Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DTS
Tjena,har haft problem med Automatlådan.

Den högg in driven när den lades i.

Efter att läst diverse trådar här på forumet,så bytade jag olja i lådan.
Bilia bytade den till den låga summan av 1300 kr (dom hade räkat fel vid prisupplysningen men höll fast på det och bjöd på frukost som ursäckt :) )

Efter detta fungerade lådan stort sett felfritt i 2 veckor och glad var man.
Men nu är problemet tilbaka igen,dock växlar den perfeckt under körning,men hugger i driven ca var annan gång.
Tar lådan skada av att det hugger?
Problemet är mindre med Winterläget aktiverat.

14600 mil har bilen gått,man tycker ju inte att en låda skall behöva renoveras efter sån liten körsträcka.
Grannens oservade V70 har gått ca 380000 mil och är stort sett aldrig servad ,men hans automatlåda funkar perfeckt.

Frågan är ,vad ska man prova i nästa steg?
Ny programvara?
Magnet ventiler? (går dom att byta på en 02a)?
Slick 50 tilsats kanske?

Kom med förslag tack!

MVH

Martin
Användarvisningsbild
av wissel
Goderkväll.....om jag vore i ditt ställe så skulle jag SKJÖLJA automatlådan. När du bytte olja så byttes kanske hälften av totalen. Det finns beskrivet hur du skall göra här på forumet. Tror det i alla lägen är värt detta. :-)-)
av DTS
Glömde visst säga att dom inte bara bytade oljan utan också sköljde ur den gamla ur convertern.

Sorry.

MVH

Martin
av Psyko
Svårt att säga hur långt en låda ska hålla o inte. Allt beror ju på hur den har behandlats, om motorn är trimmad,
om man ofta dragit tunga släp/Husvagnar, dragit upp båtar ur sjön osv osv osv.

Vore jag dig skulle jag nog skölja den igen då jag tror att det beror på skit i oljan och lådan.
Om oljan var väldigt dålig när du bytte den kan det fortfarande vara skit i kontrollsystemet
eller så har skiten i lådan börjat lösa upp sig efter det förra bytet.

Om jag själv hade en automat skulle jag aldrig slå i någon form av tillsats i den.
av DTS
Ja du har kanske rætt,kør ett tag till och provar sedan skølja igen.

Imorse ryckte den inte alls igen,mærkligt att det bara ær ibland ,eller var annan gång nu ca.

Tack før svaret.

Fler ideer?

MVH

Martin
Användarvisningsbild
av wissel
Hej DTS. Tror inte att du skjöljt lådan som det beskrivs här på forumet !
Det går åt ca 18 liter olja så att dom endast TÖMMER skall du inte blanda ihop med skjöljning......
Gör det enligt detta 1 gång så får du se på "faen" :-O) :-)-)
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]