Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
började felet efter att du bytt stift eller gjort nått annat så skule jag direkt gå på nått av det som gjorts med bilen.

är bilen trimmad?
av pulver78
Nej inget trim, Jag hade inget nytt bränslefilter hemma men blåste ur det gamla och tyckte den gick aningen bättre,,
MEN, Gjorde ikväll en Kontroll av data på Lambdasonden 1 när motorlampan börjar blinka så jobbar lambdan i öppen krets och samtidigt lampan slocknar så sluts kretsen igen, varvar jag upp över 2500 så händer sama sak igen,

Har fått en felkod till nu, På
130A luftläckage mellan gaspådragshus och inloppsventil, intermittent

sedan
3553 misständning intermittent
3533 misständning intermittent
3543 misständning intermittent
3513 misständning intermittent

Alla dessa äro intermittenta efter radering felkoder men då de pånytt uppkommit...

Den går alltid på samma sätt,
den kan rycka till och gå rent ett gaspådrag av 50 möjliga kanske
Användarvisningsbild
av CarMan
vad har du för turbotryck?
komer misstänningarna (blinkande motorlampa) när den börjar ladda?
Användarvisningsbild
av CarMan
om du tar hjälp av nån o stalla blen, så kan du lysna om det läcker nånstans (laddtrycket trycks ut genom en spricka i intercooler elle liknande)
Brukar synas att det är kladdit där det läcker
av pulver78
Jag har kollat efter kladd på slangar och Ja lampan börjar blinka ungefär där det börjar ladda, Har just kört stallvprov men inget läck hörs, kladdig runt ena slangen från intercoolern, dragit åt den men den går likadant, nu har inte felkoden kommit upp mer om luftläck men misständningarna är kvar..
Bytte luftmassamätarn igen men den går samma,
turbotryck vet ja ej, den känns inte att ha några 200 häst iaf
Användarvisningsbild
av CarMan
pulver78 skrev:Jag har kollat efter kladd på slangar och Ja lampan börjar blinka ungefär där det börjar ladda, Har just kört stallvprov men inget läck hörs, kladdig runt ena slangen från intercoolern, dragit åt den men den går likadant, nu har inte felkoden kommit upp mer om luftläck men misständningarna är kvar..
Bytte luftmassamätarn igen men den går samma,
turbotryck vet ja ej, den känns inte att ha några 200 häst iaf
hade du testat med ny turboregler ventil?

skule vara intresant o se vilkat lad dryck du har, just eftersom det funkar bra på 1:an & sen kommer när turbon laddar på 2:an (bilen har ju lägre laddtryck på 1:an)
av pulver78
Nja har ju inte mätt upp det men ja den går ju sämre på 2an 3an osv.. ja jag har provat att byta magnetventilen,,
kan mäta det i morrn,
Men det finns iaf mer laddtryck när man drar iväg och lampan Inte blinkar än när den gör det för då går den sämre än en 740
av pulver78
Har idag talat med Bilia Västerås som säger att de inte har några ideer ang min bil men ändå fick jag betala en massa sist nu när jag lämnade in den,,,

Sitter just nu och filar på en annons på Blocket,
Vad kan man få för en bil som går kanon vissa stunder och skit andra stunden,,??
Rubrik; BLINKANDE MOTORLAMPA SÄLJES, V70n-00 MEDFÖLJER.....
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
På Volvo här så har dom

*Felsökning motorsystem 1200 kr

Men har du betalat för att de ska söka felet så ska de fanimig inte ge upp då ska du ha tillbaka pengar!

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror ingen har fast pris med garanti att man då hittar felet.

det är nog så at manhar ett fast pris, på en normal felsökning, vilket kan variera från 30 min till 8 timmar. efter deta konaktar man kunden o frågar om han vill fortsätta felsökningen vilket då kostar mer pengar så klart!

det är ju inte bilfirmans fel att din bil gått sönder så man bör inte klanka ner på dom till att börja med (om det därimot visarsig att felet var ett "uppenbart fel" så kan man klaga o sökert få pengarna tillbaka
Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]