Linqid skrev:Eftersom handlarna nu verkar ha med 2.4D FWD 175 i sina listor så ser jag inte vad som är fel med reklamen. En beställningsbar bil borde man ju få göra reklam för utan problem. Beställer man nu antar jag att man får sin bil någon gång runt v.20 eller strax efter.
Att göra reklam 14 veckor innan första leveransen kan ju inte vara något ovanligt.. :roll: Eller?
Ja, det är en bra bra fråga. För att inte säga ett riktigt trevligt skolboksexempel. Alltså ett exempel man skulle kunna använda i skolornas marknadsföringsundervisning med fokus på etik etc. Vad är egentligen rätt? Vad är fel?
Alrik Söderlind har skrivit en kommentar på Volvos nya marknadsföring. Klipper in den nedan.
"Givetvis hoppas jag att XC60 blir en framgång för Volvo, och jag gillar verkligen komforten. Jag skulle gärna skriva under på "Skönast i klassen!"
Men att göra reklam för en modellvariant som kommer om några månader känns sådär. Eller?
Vad tycker den sugna bilköparen när han eller hon får veta att "Snålast i klassen" är sant först om tre månader?
Och kanske inte sant då, om någon annan slagit till med en snålare bil?
Förbannad, lurad, eller intresserad, glad, förhoppningsfylld?
Hade det handlat om reklam för en dammsugare, som påstods ha starkast sugförmåga och lägst energiförbrukning skulle jag bli förbannad, när försäljare säger: "Jo, men det där med snålast gäller nästa version som kommer till sommaren".
Visst är det skillnad på bilar och dammsugare, även om kunderna kanske är de samma.
Reklam ska väcka uppmärksamhet och gärna debatt, enligt talesättet "all reklam är bra reklam". Så visst.
Det gäller att få uppmärksamhet och intresse. Du läser ju det här - och jag har skrivit det här…
Volvo försöker koppla ihop XC60 med begreppet snål. Och det kommer att stämma även om det i dagsläget är helt fel…
Förhoppningsvis kommer DRIVe-versioner ganska snart och vi längtar alla efter Vovos första hybridbil, en dieseldriven XC60 - som kommer nästa år.
Kanske ska Volvo göra reklam för den redan nu!?
Självklart inte.
Men frågan kvarstår: ska man göra reklam för en bilvariant som börjar byggas om tre månader?
I dagsläget säger jag: absolut. Allt som kan få oss att längta, bli glada och stolta över vår svenska bilindustri är rätt. Vi behöver "goda nyheter".
Och visst blir man lite sugen på en riktigt bekväm och säker suv som bara drar 6,0 l/100 km.
I normala fall hade jag sagt: nej, det är fel att göra "falsk reklam". Men dagens ekonomiska och mentala deppläge sväljer jag det.
Vad tycker du? "
http://www.automotorsport.se/news/16961 ... en--eller/