Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
Appel skrev:
halmstaden skrev:Går XC60 att få nerlackad?
Nej, inte från fabrik.
Tycker detta är lite synd :(
Jag ställer mig frågan varför inte? Jag skulle absolut tycka XC60 vore snyggare hellackerad. Vet själv hur sån plast ser ut efter några år... :roll:
Helt klart en miss enligt mig. Vad säger ni andra?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Men det är ju en XC, tänk om man skulle nerlacka XC70 från fabrik? Då är ju som hela idén förstöd tycker jag.

/Kalle
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja, en XC ska ha olackad plast längst ner. Vill man ha den hellackad så kan man vända sig till Heico som erbjuder "stylingtillbehör".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: Vi har provkört både XC60 (snitt 0,79 l/mil på lugn landsvägskörning) och XC70 (0,75 l/mil, lika lugn körning). En bekant kör en XC70II D5 (aut) med blandad körning i småstad/landsväg har ett snitt på 0,9-0,95 l/mil. Samtliga siffror ligger ca: 10% över specificerad förbrukning, vilket inte är ovanligt enligt mina erfarenheter.
Så där nu har jag haft en XC70 D5 Aut ett par dagar och jag försökte köra den på samma sätt som min vanliga V70N D5 Manuell, alltså inget race utan ganska lugn körning.

Det hela slutade på 1,15 l/m, konstigt att det drar nästan det dubbla mot min vanliga bil, fattar inte om det är automatlådan eller den högre/tyngre SUV karossen som gör det. Är på G att beställa en XC70 men man blir ju lite fundersam.
Användarvisningsbild
av robbygg
Det där låter ganska högt. Jag ligger på en 0,87 l/mil med XC60'n och den är ändå högre och klumpigare. Men det är klart jag kör 70% landsväg o resten stad för det mesta. Men det gäller att ha ägg under gaspedalen!
av Amli
VolvoB20 skrev: Så där nu har jag haft en XC70 D5 Aut ett par dagar och jag försökte köra den på samma sätt som min vanliga V70N D5 Manuell, alltså inget race utan ganska lugn körning.

Det hela slutade på 1,15 l/m, konstigt att det drar nästan det dubbla mot min vanliga bil, fattar inte om det är automatlådan eller den högre/tyngre SUV karossen som gör det. Är på G att beställa en XC70 men man blir ju lite fundersam.
Självklart är det både karossen och automaten... Förstår inte varför du jämför med din bil då du inte kommer inte kommer hitta någon kombi modell i Volvos nuvarande program som drar så lite i verklig körning ;-//
Med tanke på hur besatt jag upplever dig gällande bränsleförbrukningen, utifrån tidigare utlägg, måste jag säga att jag förvånas att du ens kör automaten och dessutom överväger ditt beslut gällande XC70 utifrån det.
Användarvisningsbild
av halmstaden
~Kalle~ skrev:Men det är ju en XC, tänk om man skulle nerlacka XC70 från fabrik? Då är ju som hela idén förstöd tycker jag.

/Kalle
XC90_Executive skrev:Ja, en XC ska ha olackad plast längst ner. Vill man ha den hellackad så kan man vända sig till Heico som erbjuder "stylingtillbehör".
Men jag som inte tycker det då? Varför har Audi, BMW och Mercedes detta som tillval? (vill ju gärna jämföra Volvo med dessa...)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Så där nu har jag haft en XC70 D5 Aut ett par dagar och jag försökte köra den på samma sätt som min vanliga V70N D5 Manuell, alltså inget race utan ganska lugn körning.

Självklart är det både karossen och automaten... Förstår inte varför du jämför med din bil då du inte kommer inte kommer hitta någon kombi modell i Volvos nuvarande program som drar så lite i verklig körning ;-//
Med tanke på hur besatt jag upplever dig gällande bränsleförbrukningen, utifrån tidigare utlägg, måste jag säga att jag förvånas att du ens kör automaten och dessutom överväger ditt beslut gällande XC70 utifrån det.
1. För det första fanns inga manuella att prova, bara D5or med automater fanns tillgängliga

2. Att jag överväger XC70 är för att jag kör inte alltid lagligt idag med mina 2-tonssläp, det gör man med XC70

3. Vad gäller förbrukningen har ni mer eller mindre övertygat mig att D5or inte kan dra så lite som min vid normal körning och att det skulle bero på att jag kör skitsakta som en mes, därför trodde jag att XC70n bara skulla vara marginellt törstigare om jag körde den likadant, inte nästan dubbelt upp.

4. Tvärs om, jag är inte ett dug besatt av förbrukningen, tycker bara att det är en kul grej att D5 går så snålt som den gör, om det är några som är besatta är det övriga forummedlemmar som blir helt galna när man skriver vad bilen tar och beskyller mig för både det ena och det andra. Där kan man snacka om besathet.

Men jag undrar verkligen vad jag landat på om XC70n varit manuell isället, vad säger ni ?
av Amli
VolvoB20 skrev: Men jag undrar verkligen vad jag landat på om XC70n varit manuell isället, vad säger ni ?
Jag har manuell och ligger blandad körning mellan 0,8-0,85. Nu lät dina 1,15 ganska mycket så det beror kanske lite på vart du kör men jag vågar lova att du kommer under 0,95 under liknande förhållande.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Frågan är vad A4 Allroad erbjuder som inte Q5 gör lika bra eller bättre? Bränsleförbrukning förstås, men annars?
-Acceleration
-Toppfart
-Väghållning
-Bränsleförbrukning

Alla dessa blir lidande av att sitta högt upp i luften i en SUV.

Nu tycker jag inte att att toppfart är någon viktig parameter, men det kanske bara gäller mig? Acceleration är lite mer intressant (egentligen omkörningsegenskaper, men det finns det inga jämförbara siffror på), det skiljer 1,2 sekunder på 0-100. Om man tar s-tronic på Q5 så kan man hämta in 0,4-0,5 sekunder av detta "försprång", A4 Avant finns ej med automatlåda, det sades i artikeln att den skulle få en multitronic och då kan man tappa 0,2-0,3 sek, då är skillnaden i acc inte lika stor längre.

Självklart så blir väghållningen lite bättre, men som Andreas sade, om dessa egenskaper är viktiga så ska man inte titta på Allroad utan vanliga Avant. Sedan kan vi ju titta på orsakerna till att Q5 är sämre på dessa områden: den är en högre bil men större utrymmen, enklare att lasta, kliva in och ur, lasta in ungar i barnstolar och med all sannolikhet högre markfrigång och framkomlighet. Det ligger högre i min prioritering, bara inte föbrukningen sticker iväg allt för mycket.

Om A4 Allroad skulle få luftfjädring så är jag rädd för att den skulle bli allt för dyr och jag tror att den skulle få svårt att konkurrera med t ex XC70 D5 205, trots lägre förbrukning.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 63
Kamremsbyte

Hej, Bytt kamrem på min V70 2006 2.4 140hk.[…]

Mina gav upp efter 4år och 10 månader.[…]

XC70 Batterikrångel

Spelar liten roll vilket batteri du köper om […]