Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blender skrev:...jag är nöjd med min V70 som inte drar mycke mer en golf 3àn på 75 Hk vi har...
Tänk om det vore så... :roll:
Vi har min V70 AWD och en Golf 3 på 90hk(om jag inte minns fel, det är en 1,8) med en skillnad på ca. 0,3l/mil. Jag har inte haft den så länge men snittar en förbrukning på ca.1.00l/mil med hundbur(15kg) och hundar(20+40kg) som passagerare. Så jag kan inte riktigt beräkna kostnaden över längre tid, men jag känner mig ganska nöjd med det. Det gäller vardaglig körning...dvs gasar ibland och körning sker ofta inte kortare sträckor än 1 mil.
av *pettson*
Blender skrev:Bytte precis bort min chippade 850 på ca 300 Hk mot en v70 GLT... sänkte min bensin förbrukning med isnitt 0,5liter / mil blandad körning... Pendlar ca 6 mil varje dag.. Märkte skillnad redan efter 2 dagar :) visst är de roligare med en Turbo men Bensinräkningarna va inge roliga...Känns inte som om bensinen kommer bli billigare heller så jag är nöjd med min V70 som inte drar mycke mer en golf 3àn på 75 Hk vi har :)
vad hade du för trimning då?
Byggde min motor i början av förra året. Allt är i skick, trimningsgraden är 285hkchip, glt kamaxlar, öppet filter, 16T med avgashus 7, 3"dp, 3" avgas med standardkat, 3" luftmassmätarhus, andra spridare, samt uppställt bränsletryck, laddtrycket är på 1,3 bar. Effekt runt 300hp (inte kontrollerat så nogrannt)
Normal körning på vinterdäck i 90km/ snittar på 0,88 (taget på totalt 16 körningar på samma sträcka i bägge riktningar. Sträckan är inte plan och fin utan normalkuperad. Normalscenariot är att faktiskt 70km/h tar 0,77, som sagt 0,88 i 90 samt 1.0 i 110. Allt som sagt taget på upprepade körningar.
Jag har inte eco kört och inte heller haft överdrivet bråttom.
Har jag däremot bråttom och vill nyttja allt som finns så tar den ca 6,4 liter/mil...
Jag tror ju inte att trimmningen spelar nån roll här,har man turbo så får man oftast blyfot som leder till tyngre räkningar, hade bara en 740 turbo original förut men den rörde ju på sig bättre än v70:ins 140 pollar så man gasade så klart mer, nu med 140hk så tar man det lungare helt enkelt
av *pettson*
sewe skrev:Jag tror ju inte att trimmningen spelar nån roll här,har man turbo så får man oftast blyfot som leder till tyngre räkningar, hade bara en 740 turbo original förut men den rörde ju på sig bättre än v70:ins 140 pollar så man gasade så klart mer, nu med 140hk så tar man det lungare helt enkelt
Jag tror faktiskt inte riktigt likadant. Innan jag ens kom på iden att chippa första gången så körde jag med ett ägg under pedalen. Jag kom ned i 1.13 i 90 över samma sträcka som jag mätt nu igen. Så jag lät en bekant köra bilen som är trafikskollärare (lär även ut ecodriving) och han hade bilen en vecka över sträckan. Resultat: 1.05

Första veckan efter chipning samma sträcka: 0.82 för mej och med ecodriving (samma person igen som körde en vecka) 0,76

Skillnad? Tja.. bilen laddade vid 2200rpm innan chipning. Laddet var steglöst så att säga, bilen var alltid villig och spool up tiden obefintlig från 2200rpm.
Efter chippning så laddade bilen först vid 2600rpm och laddade strax mindre än orginal om man var mjuk på foten, ända tills man nådde 75% gas. Då fick man fullt ladd och laddtrycket mera än fördubblades, ger man hastigt fullt så blir det naturligtvis fullt ladd ifrån början till slut.
Man flyttade alltså upp laddområdet i varvtalsregistret, bilen fick fungera mera som sugmotor. Det gjorde att susar man i 90 så har man inget ladd om man inte vill.
Det är samma chip jag har idag.
Chippet har suttit i dom senaste 9000milen och sparat enorma pengar. :-)-)

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]