Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej.

Är det möjligt att en gammal ''tjockis-tv'' på 28 tum kan dra så mycket som 9kw på några timmar :???: .

Anledningen till min fråga är att min morsa tyckte strömförbrukningen i sommarstugan skenade iväg när dom var där.

Dom gjorde som så att alla strömförbrukare stängdes av, elmätaren i centralen lästes av (då noterades att mätaren verkligen inte reggade någon förbrukning).

Nu eldade dom i kaminen för att hålla värmen, maten lagades på gasolköket, den enda strömförbrukaren som användes var tv:n under några timmar på kvällen.

Morgonen efter lästes elmätaren av, då har huset förbrukat 9kw :shock: .

Morsan frågade mig vad jag trodde om detta, hmmm pannan i djupa veck :???: .

Fasen en tv-apparat borde ju omöjligt kunna dra så mycket ström på några timmar, då borde ju säkringen löst ut.

Någon här på forat som har varit med om liknande konstiga/orimliga elförbrukningar.
Räknar du högt på en normal förbrukning för tjocktv så räkna på 0.2kw, har för mig att 32an vi hade drog 100watt så har tv'n några år på nacken så tar vi och dubblar den siffran så är vi i alla fall inte för högt ute.

dvs för att det ska dra 9kw så krävs det att tv'n står på i minst 45h, antagligen närmare det dubbla.
jojjeblom skrev:Kollade upp med morsan och tv:n var igång 3-4 timmar under denna kväll.
Då skulle den ha dragit drygt 2200w/h :shock: , är detta möjligt :???: .
Det skulle i så fall innebära att TV var lika varm som ett stort element på full effekt...., knappast troligt..

/Thomas
för att vara exakta så har elmätaren registrerar 9kWh inte 9kW

hur dan mätare har dom? kan dom ha läst fel på decimalerna? dom kanske förbrukade 0,9kWh

Hur var alla andra elkällor avstängda? årmnstånde en propp måste ju varit i skruvad för att få igång TV:n (är det inte så att det kan finnas nått annan inkopplat nånstans?)

satt dom i bäck mörker o titta på tv, o elda i kamin? kylvarorna låg utomhus o de fanns inge klockor. (finns det el radiatorer? hur var dessa avstängda?)
CarMan skrev:för att vara exakta så har elmätaren registrerar 9kWh inte 9kW

hur dan mätare har dom? kan dom ha läst fel på decimalerna? dom kanske förbrukade 0,9kWh

Hur var alla andra elkällor avstängda? årmnstånde en propp måste ju varit i skruvad för att få igång TV:n (är det inte så att det kan finnas nått annan inkopplat nånstans?)

satt dom i bäck mörker o titta på tv, o elda i kamin? kylvarorna låg utomhus o de fanns inge klockor. (finns det el radiatorer? hur var dessa avstängda?)
Andra elkällor i huset var samtliga säkringar urtagna, den enda säkring som var kvar är till rummet/uttaget tv:n är ansluten till :???: .

Hon har ju reagerat på att elförbrukningen varit ovanligt hög (efter hon varit där), så att hon skulle ha läst av mätaren fel tror jag inte på (morsan brukar ha järnkoll på det mesta) :) .
jojjeblom skrev:
CarMan skrev:för att vara exakta så har elmätaren registrerar 9kWh inte 9kW

Andra elkällor i huset var samtliga säkringar urtagna, den enda säkring som var kvar är till rummet/uttaget tv:n är ansluten till :???: .

Hon har ju reagerat på att elförbrukningen varit ovanligt hög (efter hon varit där), så att hon skulle ha läst av mätaren fel tror jag inte på (morsan brukar ha järnkoll på det mesta) :) .

jag skulle börja felsöka med att dubbelkola att jag läst av rätt.
sen skulle jag tareda på exakt vad denna propp är kopplad till (jag är 100% säker på att den inte bara går till ett enda elutag)
men det måste ju finnas en storry bakom deta, låter kosntigt att man bar får försig att skruva ur alla proppar o läsa av elmäaren... har hon haft problem med hög elräkning?
Elräkningen har varit onormalt hög, sedan morsan tog över kåken.
Föregående ägare hade sin tv i annat rum.

Jo jag vet att detta låter helt absurt, men Vattenfall/Elektriker jobbar på fallet.
då har hon altså haft probelm en längre tid, det var inte så att hon en da la märke till att räkneingen unde en enda kväll skana iväg.

Om hon nu har problem så är det smartast att mäta utan att ha tv:n på !
slå av huvud ström brytaren i proppskoper under 24h
jämför med att ha strömbrytaren på, man alla kontakter urdragna till alla alparater
sen koplar man i 5 saker åt gången (när man får napp,tar man en o en av dessa 5 )
man kan okså göra en tast med att slå av huvudbrytaren på huvudpropskomet, det vid elmätaren, som bara har 3 proppar.

ni bör gasnka snart märka om det är nåt i ert hus som drar eller om det drar ström fast allt är avslaget.
sen kan det ju alltid vara ett mätfel i mätaren

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]