Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
JE Jr skrev: Jag tycker det är väldigt bra att man släpper en 2wd variant, eftersom jag tror de flesta som vill ha bilen av andra anledningar klarar sig bra med 2wd och gillar den lägre vikten och förbrukningen!
Varför inte då välja en V70 istället? Billigare, lättare, lägre förbrukning och rymligare. Det enda som återstår egentligen är XC60s lite högre sittposition och city safety.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:Varför inte då välja en V70 istället? Billigare, lättare, lägre förbrukning och rymligare. Det enda som återstår egentligen är XC60s lite högre sittposition och city safety.
Jag tycker att XC60 är snyggare utanpå, inuti och är bättre att köra än V70. Så jag hade valt XC60 alla dagar i veckan. Är dock inte intresserad av att ha en Crossover med bara fwd.
av anis16
~Kalle~ skrev:anis16 :Kul att du tycker XC60 är tyst :) , motortidningarna tycker motsatsen :roll:
Jag var på hörselkontroll precis innan jul och hade ingan nedsatta frekvenser alls, frekvenskurvan var spikrak... Som sagt, den är mycket tyst i kupén och då kör jag dubbat. Hade nya V70 (2.0F hahaha...) som hyrbil förra veckan och den bullrar mycket mer.
Användarvisningsbild
av Appel
~Kalle~ skrev:anis16 :Kul att du tycker XC60 är tyst :) , motortidningarna tycker motsatsen :roll:

Så det står FWD på bakluckan istället för AWD på dessa bilar?

/Kalle
Har jag läst fel? Alla motortidningar har väl gett stort beröm för att den är så tyst, i min är det inga problem att konversera mellan fram och baksäte i 140km/t med dubbdäck!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är motorljudet som stör dom:

Vibilägare:

Några nackdelar?
- Dieselmotorn är ganska bråkig under acceleration och låter något ociviliserat. Det är den största komfortmissen tycker jag.

Hur mycket stör ljudet?
- Kör du i jämn fart är ljudnivån acceptabel men om man ligger och kör i stan så accelererar man hela tiden och då är ljudnivån inte speciellt trevlig.

Har XC60 de kvalitéer som krävs för att vara en premiumbil?
- Det tycker jag nog att den har - bortsett från det råa motorljudet som konkurrenterna inte har.

Teknikens Värld:

"Ljudbilden känns antik.Motorn låter oborstad."
"Mindre kul är att det ska behöva låta såpass mycket även när motorn går på låg belastning i motorvägstempo"
"Tyvärr är bullret detsamma i 2.4D och D5"
av AndS
Här blir jag väldigt fundersam, har en V70II 2,4D och motorn hörs ju inte i motorvägsfart, är det sämre ljudisolering i XC60 eller så är det jag som har hörselfel?
av tunnis
När jag provkörde 2,4D en helg trodde jag nästan det var fel på motorn, har nog aldrig kört en så dyr bil som låter så illa när man gasar.
Jättesynd, för när man ligger på rull är ju bilen nästan ljudlös.
Dessvärre måste man ju gasa ibland.
Hoppas verkligen att nya 175/205 är tystare (känns modernare)

Sedan kan jag inte fatta varför de envisas med att inte sälja XC60 med bensin eller etanol. Typ T6, 2,5T eller 2,5FT.
Det är väll för att man är rädd för förbrukningsdebatten? men Audi, BMW och Mercedes kan ju sälja småSUV med bensin ...
Det är inte alla som vill åka runt och leka Taxi.
Användarvisningsbild
av Appel
~Kalle~ skrev:Det är motorljudet som stör dom:

Vibilägare:

Några nackdelar?
- Dieselmotorn är ganska bråkig under acceleration och låter något ociviliserat. Det är den största komfortmissen tycker jag.

Hur mycket stör ljudet?
- Kör du i jämn fart är ljudnivån acceptabel men om man ligger och kör i stan så accelererar man hela tiden och då är ljudnivån inte speciellt trevlig.

Har XC60 de kvalitéer som krävs för att vara en premiumbil?
- Det tycker jag nog att den har - bortsett från det råa motorljudet som konkurrenterna inte har.

Teknikens Värld:

"Ljudbilden känns antik.Motorn låter oborstad."
"Mindre kul är att det ska behöva låta såpass mycket även när motorn går på låg belastning i motorvägstempo"
"Tyvärr är bullret detsamma i 2.4D och D5"
Ja, dieseln låter ju lite mer det är sant, tur att man slipper det :D
Användarvisningsbild
av halmstaden
Anledningen till att det inte finns några etanolmotorer till större bilar är att de max får dra 9,2l/100km med bensin, annars hamnar de utanför miljöbilsförmånerna, iaf för vägverket och deras miljöbilspremie. Hur det är med parkering etc. är olika i olika städer.
Volvo ska ju komma med turbofyror om ett tag, och släpper väl först då in bensinarna i XC60, kan man tro. 2.5T borde gå att trimma ner förbrukningen på också, men tror inte det är lika högt prioriterat.
Synd att Jaguar är utanför Ford numera, annars kunde ju volvo tagit deras nya fina vinkeldiesel :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ