Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klykan
Ett mystiskt problem har dykt upp på min annars problemfria 850 SE -96 med automatlåda. Bilen har nu gått 13200 mil och är fullservad. Nu till det tråkiga, igår när jag skulle åka hem från jobbet så startade bilen som vanligt men dog direkt, provade 3-4 ggr men den bara startar snabbt för att dö inom nån sekund :( . Inget bluddrande eller ryckande. Har idag bytt startkontakten då jag misstänkte denna men felet består. Kollade även strömmen vid bensinpumpen, och när tändningen vrids på så finns där ström och man hör att tryck byggs upp. Och därför startar bilen. Men direkt nyckeln vrids om och startmotorn börjar tugga så finns inte en gnutta ström på pumpen och bilen dör som om den blivit avslagen med nyckel.

Otroligt märkligt tycker jag ?:-/ och jag är otroligt glad för all hjälp jag kan få i denna svåra tid...

Ni har hjälpt mig förr och jag håller tummarna även denna gång!
Senast redigerad av 1 klykan, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
klykan skrev:Ett mystiskt problem har dykt upp på min annars problemfria 850 SE -96 med automatlåda. Bilen har nu gått 13200 mil och är fullservad. Nu till det tråkiga, igår när jag skulle åka hem från jobbet så startade bilen som vanligt men dog direkt, provade 3-4 ggr men den bara startar snabbt för att dö inom nån sekund :( . Inget bluddrande eller ryckande. Har idag bytt startkontakten då jag misstänkte denna men felet består. Kollade även strömmen vid bensinpumpen, och när tändningen vrids på så finns där ström och man hör att tryck byggs upp. Och därför startar bilen. Men direkt nyckeln vrids om och startmotorn börjar tugga så finns inte en gnutta ström på pumpen och bilen dör som om den blivit avslagen med nyckel.

Otroligt märkligt tycker jag ?:-/ och jag är otroligt glad för all hjälp jag kan få i denna svåra tid...

Ni har hjälpt mig förr och jag håller tummarna även denna gång!
Problemet kallas startspärr. Problemet kan vara antingen nyckeln eller antennringen runt tändningslåset.
Men det varit startspärren hade det då gått att starta bilen överhuvudtaget? Låter märkligt tycker jag...
Antennring? Är väl till nyare bilar som s70, är det inte i så fall startkontakten jag bytte idag..!? Tror du det kan vara nyckeln som spökar efter man startat bilen. Hmm ja vad vet man :?:

Elfel är det värsta jag vet, varför kan inte alla fel bara vara byte av länkarms typ.... :wink:
Japp låter som antennringen.
Exakt samma fel på min polares V70-99.
Bytte antennringen själv, var tydligen lätt på V70 i alla fall.

Testa först med en annan nyckel så det inte är den.
klykan skrev:Men det varit startspärren hade det då gått att starta bilen överhuvudtaget? Låter märkligt tycker jag...
Antennring? Är väl till nyare bilar som s70, är det inte i så fall startkontakten jag bytte idag..!? Tror du det kan vara nyckeln som spökar efter man startat bilen. Hmm ja vad vet man :?:

Elfel är det värsta jag vet, varför kan inte alla fel bara vara byte av länkarms typ.... :wink:
När startspärren är I så startar bilen ändå på bensinen i fulerailen
Okej, var nog bara jag som fått för mig att det inte var någon antennring på volvo 850. Får kolla upp det idag. Startspärren är ju i så fall ett hett tips som måste ses över, lite pinsamt också kan tilläggas :D

Glad för fler tips också om nån varit med om liknande!!! Nån som vet om det överhuvudtaget är möjligt att felsöka på en 850 -96 på egen hand? Är det bara på de tidigare modellerna med det uttaget i motorutrymmet :?:
av *pettson*
klykan skrev:Okej, var nog bara jag som fått för mig att det inte var någon antennring på volvo 850. Får kolla upp det idag. Startspärren är ju i så fall ett hett tips som måste ses över, lite pinsamt också kan tilläggas :D

Glad för fler tips också om nån varit med om liknande!!! Nån som vet om det överhuvudtaget är möjligt att felsöka på en 850 -96 på egen hand? Är det bara på de tidigare modellerna med det uttaget i motorutrymmet :?:
Du kan felsöka din egen lika enkelt. Skillnaden är den att du måste skaffa dej en felkodsläsare som tar ditt uttag/språk.
När du väl har koden så är bilarna exakt lika.
Då kanske man borde investera i en sådan felkodsläsare, för att spekulera och testa sig fram är inte jätte roligt :???:
Har testat att byta nyckel och det spelade ingen roll, felet är kvar. Har provat att tjuvkoppla bensinpumpen från annan bil så den går konstant men bilen dog endå... Provade att slå på och av tändningen så ett litet större bränsletryck byggs upp, då gick bilen i ca 7-8 sekunder innan den dog på samma sätt igen ??:-/ När bilen nu gått så länge det finns bränsle borde det väl inte vara startspärren eller, särskilt då alla nycklar gav samma tråkiga resultat...

Är precis som att då bilen väl startats så försvinner allt bränsletryck. Vad kan en felkodsläsare kosta och var köper man en sådan?

Tack för alla tips och finns det mer att ge är det bara att skjuta från höften!!!
Om man provat de reservnycklar man har, kan det fortfarande vara startspärren som spökar? Kan det vara vevaxelgivare eller kamaxelgivare? Bara snurrar nu ??:-/

En bekant trodde kanske det var bränsle relät som strulade men det låter väl inte så troligt..?

Man märker hur beroende av bilen man är när den står ett par dagar...

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]