- fre 06 jan 2006, 17:36
Men Volvos handbroms har sett likadan ut på nästan alla modeller & det är alltid så att beläggena rostar bort från backen, detta avhjälps inte genom att motionera handbromsen eller låtabli att spänna wiren !
en bil som typ fiestan som jag tog som exempel råkar aldrig ut för att handbromsbackarna rostar bort, för dom andvänder samma back till färdbroms & handbroms, Volvo därimot har skivbromsar & andvänder altså bara denna back vid handbroms, sådeles så blir backen aldrig varm & fukten försvinner inte.
man får helt enkelt leva med at man måste byta backar var 5:e år eller köra på saltfria vägar
boeder skrev:gammla fiestor & liknande kan får problem med att hävarmen rostar fast, detta avhjälps om man motionerar handbromden, eller låter bli att spänna den så den får göra stora rörelser.munin skrev:Tack för tipsen ska kolla upp detta till veckan då jag är ledig. Brukar faktiskt försöka använda handbromsen och "motionera" den då och då men troligt att det är som carman säger att dom aldrig blir riktigt varma och "torkar upp"Problemet uppstår när service teknikerna börja justera handbromsen, om de låter den vara så används vajern & backarna rör sig mer än när de drar åt vajern och du endast lyfter spaken nån centimeter. Har sagt att de inte skall spänna min vajer och de vet varför.
Men Volvos handbroms har sett likadan ut på nästan alla modeller & det är alltid så att beläggena rostar bort från backen, detta avhjälps inte genom att motionera handbromsen eller låtabli att spänna wiren !
en bil som typ fiestan som jag tog som exempel råkar aldrig ut för att handbromsbackarna rostar bort, för dom andvänder samma back till färdbroms & handbroms, Volvo därimot har skivbromsar & andvänder altså bara denna back vid handbroms, sådeles så blir backen aldrig varm & fukten försvinner inte.
man får helt enkelt leva med at man måste byta backar var 5:e år eller köra på saltfria vägar