Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjellström
Hejsan. Är sugen att byta bil o en xc 70 diesel ligger högt på listan. Har börjat kolla lite utrustningsalternativ har fastnat för four-c men har aldrig provkört någon så därför vänder jag mej till er på forumet som har provat eller ännu bättre äger en xc70 med detta tillb.
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns några saker som är bra, även om du inte orkat växla program.
om du tvingas göra en undanmanöver, så styvas bilen upp, trots att du kör på komfort (detta gör att du får bättre konroll o kan undvika en kolision)
en annan rolig ditalj du bara kan få om bilan har Four-C är:
Du komer åkande & måste bromsa för att undvika en kolision eller bara ändå, vägen är oljämn (typ en grop eller kärlskot, eller varför inte ett järnvägs spår)
framgjulet träffar oljämnheten o bilen "guppar" till, när bilen fjädrar ut, minskar ju vikten på det hjulet så komer hjulet att hasa lite (vilket förlänger broms sträkan litel lite) du komer at få ABS verkan för at häva deta, me det är ju nån hundradels fördröjning & bromsen minskar ju trycket för att få rotation på hjulet så den totala broms sträckan ökan lite (men bu bibehåller styrförmågan & bileen kan inte glida i sidled elelr vrida sig)

Nu är det ju så att bilen vet i vilken hastighet du kör, o den kan då räkna ut när bakhjulet komer att träffa samma oljämnhet, så presis innan bakhjulet träffar, så minskas bromsverkan på detta hjul, för att förhindra deta även på deta hjul, samtidigt ökar bromsverkan på framhjulet för att bibehålla samma totala bromsverkan
av Mr T
Om du ska lägga till Four-C eller inte handlar väl lite om varför du vill ha det?

Jag ska börja med att säga att jag inte kört XC70 med Four-C. Däremot har jag kört XC70 en hel och tycker att det är bil med mycket, mycket bra fjädringskomfort. I stan och på landsväg så sväljer den ojämnheter på ett mycket trevligt sätt.

Jag tycker faktiskt att XC70 erbjuder bättre åkkomfort än S80 som jag kör till vardags. S80'n är fastare i sin fjädring och spårvagnsspår och sånt känns tydligare i den.

Den enda gången jag inte riktigt gillar XC70'ns fjädring är när man t ex kör på en dålig vinterväg med tjälskador, då kan ibland XC70'n kännas svajjig. I sådana lägen är det nog kanon med Four-C. Framförallt i en kurva. Och kanske ännu mer om man ofta lastar fullt.

Men om du mest ska glida omkring inne i stan och passera spårvagnsspår så spelar det nog ingen större roll. Då har standardbilen redan väldigt bra komfort. Såvida du inte är ute efter sportighet, men då känns i ärlighetens namn inte XC70 som rätt val öht 8)

MVH

//Mr T

PS Däremot hade jag lätt lagt till sportratten - it's faboulous! DS
av XC70Aero
Jeg har ikke kjørt xc70 uten four-c, men opplever at det er stor forskjell mellom Comfort og Advanced. På svingete vei er det greit å kunne få stivet opp understellet noe. Ligger mer plant i svinger, og litt mer kontante tilbakemeldinger fra underlaget.
av Fjellström
Nu kan jag inte påstå att jag kört en xc70 så mkt men det jag kört tycker också att det är bra komfort med standars chassi men nästan på gränsen till svampig o eftersom det fanns four-c som extrautr ville jag få lite mer kött på benen. Men enligt åf var det inte många som valde till detta så därför vänder jag mej till er o undrar om det är någon som har det på sin bil.
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har i och för sig en XC60, men jag har Four-C och ångrar inte det valet. Jag kan få lite av den mjuka svampiga känslan i stadstrafik (Comfort), vilket jag personligen trivs med då jag tycker att det är lite jobbigt att studsa fram över fartgupp och liknande (jag hade en V50 T5'a med 18" och 45 profil tidigare där man "studsade" fram...), sedan om jag kör på landsväg så kan jag få lite fastare (Advanced) känsla i bilen inklusive lite mer motstånd i ratten då jag även har progressiv hastighetsberoende servo.

Är pengarna för tillvalet inget problem så tror jag inte att du ångrar dig då du redan funderar på det tillvalet, men lägg gärna till progressiv hastighetsberoende servo för att få optimal effekt.
av Amli
Jag har Four-C tillsammans med progressiv hastighetsberoende servo på min XC70 och kan bara hålla med Appel. Jag kan varmt rekommendera det!!! Skulle jag beställa en ny XC70 idag skulle det vara det första tillvalet jag kryssade i.
MEN, jag bor i Norrland och här varierar kvaliteten på vägarna väldigt mycket. Osäker på om jag hade valt det om jag fortfarande bott kvar i Sthlm.
Men om ekonomin inte har någon betydelse tycker jag ABSOLUT att du ska välja till det. Det passar biltypen oehört bra. :-)-)
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]