Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#25563
Har bytt från förgasare till insprut på min 360. Inpsrutet kom ifrån en B19E motor.
Problemet är att den går igång, men tål inge gas alls. Så fort man gasar lite så smäller det bara en massa i luftburken. Det blir alltså smällar som tar bakvägen ut till luftburken.

Vad kan detta bero på?
Kan han få in tjuvluft någonstans?
Senast redigerad av 2 Ramzon, redigerad totalt 0 gång.
av Ebbe
#25600
Har du hängt i en B20 i en 360? :o
Om den skulle dra tjuvluft har du ingen tomgång alls. Smällar i luftburken brukar normalt tyda på en för mager blandning men med tanke på din lite ovanliga konvertering (B20?) så kanske tändningen inte stämmer. Vad har du för tändsystem?
Ebbe
Användarvisningsbild
av Ramzon
#25607
B200K motorn satt i från början, men det var förgasare på den då. Så jag har tagit insprutningen från en 360 GLT -83 med en B19E motor. Fick ta bort den mekaniska bensinpumpen och sätta dit en elektrisk pump från GLT:n. Så du tror att han får för lite bensin kanske...

Kan spridarna vara för klena, med tanke på att dom normalt sitter på en B19E?

Tändsystemet kommer ifrån GLT:n eftersom det saknades en kabel som skulle gå in i kabelstammen till styrboxen. Så den flyttade jag över. Kan det ha någon betydelse?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#25674
Har jag fattat rätt nu? Du har flyttat både bränsle- och tändsystem? Med fördelare och allt?

Försöker komma ihåg vad det satt för system i en 360, men det var ett tag sen jag skruvade med en sån... (Inte för att jag är ledsen för det :wink: )
Borde vara LE-jetronic, luftmängdmätare med mätskiva... Fördelare med vakuum- och centrifugalreglering?

Att den inte tål gas låter en del som luftmängdmätarsignal.
Ställt in tändningen? Flyttat med alla givare, tempgivare t ex kan vara olika även om kabeln passar. Trippelkollat att alla kablar är med?
Användarvisningsbild
av Ramzon
#25706
Jo, både bränsle och tändsystemet är flyttat, med fördelare och allt.

Om det är LE-tronic vet inte jag, med det sitter då iaf lufmängdmätare med mätskiva iaf. På gamla tändspolen satt det någon vakuum historia, men eftersom inte den passa till det nya tändsystemet så har jag kopplat bort den och kör enbart på den nya.

Alla givare är medflyttade.
Finns det någon skiss på vart alla anslutningar ska kopplas, så man inte har satt fel kontakt på fel givare?

Men kan spridarna vara för klena, med tanke på att dom normalt sitter på en B19E?
av Arne
#25710
Pröva istället att använda dig av B200:ans fördelare och tändmodul. Den har en bättre tändkurva för din motor.
Användarvisningsbild
av Ramzon
#25717
Men det måste ju vara delar som passar till styrboxen. Det går inte att använda sig utav tändsystemet som satt på motorn innan. Vid fördelaren går det t.ex. vidare en kabel till styrboxen som inte fanns på den som satt där innan...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#26455
Spridarna räcker till.
av razor
#49515
Du har fått med bränsletrycksregulatorn från insprutarn åxå va vid konverteringen? :wink:
av Jagd
#85012
B200k har lägre komp än vad insprutaren har också....
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]