Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ruunken
Jag har en volvo 740 GLT 16v-88
Ja var ute o körde en kväll och den la bara av o sen sen starta den inte.
Kamremen är hel, precis bytt fördelalocket och där kommer tändning på alla fyra.
brenslepumpen funga som den ska.
De är över 3 personer som har kollat på den men dom vet inte vad som är felet. Jag har provat med startgas och den går inte igång för de.
Vad kan de vara för fel på den?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Har du kollat fel koder? dom borde kunna avslöja vad ditt fel beror på
av lennart lundberg
Hej!

Titta efter om du har två stycken inpulsgivare ner mot svänghjulet. Kolla dessa, har för mig att dessa ska ha samma Ohm värde.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Tjovve
Är tändstiften torra när du försökt starta? Låter iaf som bränslepump. Den kan ge för lite även om det låter i den. Tråkiga fel hoppas du löser det
av JohannesB
Jag hade samma problem och det var min Kammrem som hade kuggat över 3 hack vid nedre drevet. Efter det var fixat så har den gått kanon. :)
Användarvisningsbild
av robban67
Hej

Det du skulle kunna göra är ett kompressionsprov på maskin så du vet att den är hel inuti.

Om det är soppabortfall borde den startat mha startgasen, om gnistan är tillräcklig förstås, hmm tändspole ?

Plocka av övre kamremskåpan och vrid runt maskin för hand tills du har märkningen på vevaxelhjulet vid 0-märket på plastkåpan ovanför det, kolla sedan att du har båda kamaxeldrevens märkning mitt för de som är instansade på plastkåpan bakom kamdreven.

Det du också kan göra är sedan att ta ur bränslerelät innanför askkoppen ( ett vitt ) långt in till vänster, kolla vilka stift som heter vad och sedan bygla följande kontakter i relähållaren , 30 & 87/1 & 87/2 , då ska båda pumparna gå kontinuerligt utan att tändningen är påslagen, prova sedan starta bilen, går den då , ja då har du ett sopparelä som bråkar med dig alternativt en bos som inte lirar ordentligt.

Du kan också mäta spänning på säkring 12 vid tändningen i läge II , 12 v ska det vara , sedan kan du mäta på säkring nr 11 mde tändningen i startläget och efter att nyckeln åter lagts i körläge då ska du fortfarande ha 12v på säkring 11 tills du väljer att stänga av den själv.

Om dessa saker fungerar , ja då kan det vara ditt spridarrelä som bråkar med dig, sitter vid expansonskärlet för kylvattnet, du kan bygla den gul/blåa kabelns kontakt till den grön/rödas kontakt , då har du förhoppningsvis 12v vid spridarkontakterna hela tiden också,.

Det är boxen som styr spridarna genom att jorda dem för insläpp av soppan...

mvh

Robban
av Tulldahl
Ruunken skrev:Jag har en volvo 740 GLT 16v-88
Ja var ute o körde en kväll och den la bara av o sen sen starta den inte.
Kamremen är hel, precis bytt fördelalocket och där kommer tändning på alla fyra.
brenslepumpen funga som den ska.
De är över 3 personer som har kollat på den men dom vet inte vad som är felet. Jag har provat med startgas och den går inte igång för de.
Vad kan de vara för fel på den?
Hej du... jag har precis varit med om samma sak... ett tips jag kan komma med är att kolla så att ÖD stämmer då min kamrämm hade hoppat regält...

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]

Hej! Har fått samma problem som dig och undr[…]