Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett störande ljud från högerfram, vad är troligaste orsaken till detta?(vet att det kan va svårt att veta bara genom att läsa om det men försök gärna)

Det enda jag vet är att det klonkar vid ojämnheter tack vare dessa tvättbrädor till vägar vi har samt att hjulet glappar när man tar tag i det kvart i tre.
Eftersom det glappar så säger många jag har frågat att det kan va styrleden, eftersom det klonkar så säger andra att det kan va klapparstaget som vissa vill kalla den för(krängningshämmare kallar skruvat.se den för)

Krängningshämmarn är nästan dubbelt så dyr på mekonomen om man jämför med skruvat.se 508kr mot 190+99 ifrakt mao 2 på skruvat för 479 ink frakt, duger dom på skruvat enl er?
Även fast dom kanske inte är slut så kan det ju inte skada att byta dom när man ändå håller på.

Tänker inte byta själv eftersom jag tummen mitt i när det gäller såna här saker på bilen
Claes74 skrev:byt på båda sidor direkt, jag snålade och bytte en vilket resulterade i att jag fick byta den andra månaden efter.
Tror du oljudet kommer från dom? men vad tror du om glappet då, det beror väl inte på dom stagen eller?

Kan tillägga att det vibrerar och skakar i ratten vid högre farter vilket det inte gjorde för kanske en månad sen
oljud vid fjädring kan inte komma från en glapp styrända men visst den kan ju oxå vara utsliten, svårt att säga.
jag hade nog provat att balansera om hjulen innan jag byter delar.

vanligast vid kluckande ljud från framvagn är de stagen som jag skrev om. man kan ju oxå givetvis vara övre fjäderbenslagring, länkarmsbussning eller spindelled.

lättast att kolla "knackstaget" är att palla upp den sidan med pallbock i ramen och sedan sätt domkraften i länkarmen och hissa till spänningen släpper i staget och sedan känna med handen hur glappt det är.
spindelled och bussningar får du kolla med kofot, bänd lite i dem och se om det glappar någonstans

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]