Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monado
Hej alla!
Har haft startproblem en längre period så i helgen tog jag tag i det och gick igenom motorutrymmet grundligt med genomgång av jordpunkter, rengöring av givare osv... Jag såg då att fördelarlocket inte såg så friskt ut, det var ett mellanrum mellan fördelarlocket och "bottenplattan" så den ska också bytas ut.
När jag tog loss locket så rammlade den gamla "bottenplattan" helt isär.
Nu är det så att jag inte sett någon sådan platta tidigare på någon bil och jag har inte lyckats hitta någon som säljer dessa separat.

Jag pratar alltså om den ljusa packningsliknande plattan som sitter mellan fördelarlocket och motorn. Tror ni att det går att sätta dit en hemmagjord packning av gummi i samma tjocklek eller nåste jag hitta vad "Heines" kallar för bottenplatta??

Tacksam för svar!
av N0RBERG
Jag vet inte exakt hur det ser ut. Men rent logiskt så bör du kunna göra en egen packning, om delen som gick sönder, enbart är till som packning. Om du inte får svar av ngn som vet säkert, så kan du ju testa. Du märker nog ganska snabbt om det funkar eller inte.
Lycka till!
av Monado
Tack för svar!

Det är just det som gör mig fundersam, om den har något annat syfte än att täta. Om den inte har det är det ju bara att slänga dit en hemgjord, men som sagt. hade den varit gjord av vanlig papp eller gummi så hade jag inte ens tänkt på det, men det verkar vara av något hårdare material, så om någon vet om den har något annat syfte än att täta så skriv gärna!
av N0RBERG
Jag vet inte om Volvo säljer reservdelar till 400-serien längre. Men de bör ju kunna ta in denna delen. Kan ju inte vara allt för dyr heller. Är ju värt att fråga hos närmsta volvoåterförsäljare.
Användarvisningsbild
av Sotix
Dom säljer reservdelar för fulla muggar =)
Har dom inte inne så tar dom givetvis hem dom, visst det är volvos reservdelar så räkna med lite högre pris :P
Ta med dig delen och fråga dom, så vet dom säkert vad det är.
av 440 -95 1.8i
Jag skulle inte rekommendera att du tillverkar en egen då det är den som bestämmer avståndet mellan rotor och fördelaren. Får du fel avståndt så blir det ingen precision med risk för gnistöverslag osv. Fixa en identisk, ny eller gammal spelar ej roll. :-)-)
av N0RBERG
Då bör du alltså bege dig till närmaste volvohandlare och beställa packningen. Om jag kollat rätt ska packningen ha artikelnr: 3342864 hos volvo. Samma artnr på samtliga motorer till 460-94. Men dubbelkolla med dem innan du beställer så det blir rätt.

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]